- Inzerce -

Sonické exploze v kurníku – Frisk krotí na druhém albu rozverný freejazzcore

Pardubické trio ve složení Závodný – Hoigr – Václavík představuje na desce Rengeteg na domácí poměry unikátní kombinaci freejazzové zběsilosti a konceptuální poťouchlosti.

Spisovatel Petr Borkovec popisuje hudbu Frisk jako „vyloupení úhledné půjčovny kánoí“. Ve zkáze vykradeného místa se nachází zvláštní krása chaosu skýtajícího předzvěst další harmonie, kouzlo samotné prazákladní dynamiky vší existence navěky zaseknuté mezi tvořením a entropií. To už jsou moje, nikoliv Borkovcova slova, napsaná po konfrontaci s novou nahrávkou pardubického tělesa nazvanou Rengeteg, kterou vydává label 13 raw. Trio ve složení Vít Hoigr (bicí a perkuse), František R. Václavík (kytara a fretless kytara) a Zdeněk Závodný (dechy a hlas) na něm rozvíjí svůj osobitý styl mezi free jazzem, experimentální hudbou a noisem.

Rengeteg je maďarské slovo, které znamená „hodně“ nebo „spoustu“ a nová deska Frisk může na první poslechy skutečně způsobovat závrať ze smyslového přehlcení. Závodného saxofony posílají intenzitu nahrávky do červených, kytara Františka R. Václavíka dotváří svojí neortodoxní hrou znepokojující atmosféru, zatímco bicí Víta Hoigra zběsile ženou skladby vpřed. Jsou to freejazzové erupce energie vedené snahou vytrhnout se ze zavedených norem, vyboxovat se z pravidel normality a okusit svobodu volného proudu hudební divokosti. Trochu jako Painkiller nebo Zu, ale ještě víc utržení z řetězu a zároveň se nestranící experimentů.

Na desce se také výrazně podepsali hosté. Ve Finish Rengeteg se zjeví jako kumpáni do demolice nekompromisní The Mond (Ken Ganfield, Pasi Mäkelä, Petr Vrba). Klavír Barbory Nowak ve skladbě For Kuebiko na chvíli vysvobodí počáteční tísnivou tenzi, aby k ní následně sám přispěl. Píseň je podle názvu epitafem za Jakuba Slováčka, fanouška a přítele kapely, který zemřel na konci roku 2019. V Nemenovaný se do ostrých strefuje salvou barytonsaxofonu Miroslava Tóth, jedna z nejvýraznějších postav slovenské experimentální scény a progresivního jazzu. Do jedné skladby přispěl také akustický umělec Jan Dudéšek.

Konfrontační freejazzcore Frisk může na mnoha místech Rengeteg přitlačit posluchače ke zdi a nechat ho lapat po vzduchu. Někde uvnitř všeho toho hlomozu a šrumce se ale skrývá také hravost a něžnost, k nimž se lze probojovat jen skrze bolest a utrpení. Hlavně to ale vůbec není monotónní nahrávka – střídají se nálady i přístupy. Závěrečná položka tracklistu nazvaná V kurníku je Liška nabízí rozvernou honičku nástrojů v labyrintu, v níž už najednou nikdo netuší, kdo pronásleduje a kdo je pronásledovaný.

Rengeteg se pokřtí 19. února v klubu Punctum. Kromě Frisk zde vystoupí také duo So Sner, které tvoří vídeňská basklarinetistka Susanna Gartmayer a düsseldorfský hráč na elektroniku Stefan Schneider. Zvuk debutového alba Reime odkazuje na osmdesátá léta, v nichž se jazz mísí s industrialem, soul se synthem a punkový postoj s intelektualismem. V Punctu ten večer premiérově vystoupí i Kesherul neg Pineg, což je nová spolupráce bubeníka Petera Orinse a dechaře Petra Vrby. Očekávat můžeme kombinaci rituálního redukcionismu s orgiastickou hravostí, rušivých psychedelických groovů s provokující komunikací, ponurého pomalého tempa s frenetickými útoky, nebo atmosférických zvukových ploch s nepředvídatelným hlukem.

Frisk: Rengeteg
13raw (https://13raw.bandcamp.com)


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.