- Inzerce -

Soudobá hudba v krematoriu

Brno Contemporary Orchestra zahraje tuto neděli v unikátním prostoru, v němž soudobá hudba jinak příliš nezní.

„Jisto je, že dnešní provádění zpopelňování předchází vytvoření nového kultu, že tento kult však vznikne teprve tehdy, až naše doba – technika a umění – najdou pro něj výraz, jenž by se vyrovnal svou vnější i vnitřní velikostí výrazu kultu oněch dob. A dnešní architekt je povolán dáti kultu jeho formu, jeho vnější výraz, aby jím bylo dosaženo účinku vnitřního. (…) Technická forma, technický aparát, jehož se dnes používá při zpopelňování, vtírají se svým úsilím po abstrakci a nepřipouštějí ono myšlenkové oproštění, které mají vyvolati poslední okamžiky pozemské existence člověka u pozůstalých,“ uvedl roku 1928 v článku v časopise Horizont architekt Ernst Wiesner jako komentář ke svému návrhu brněnského krematoria. Krematorium coby symbolická budova má v českém umění své drobné, ale nepřehlédnutelné zářezy. Ať to neexistující pelhřimovské, do něhož je doporučován výlet ve filmu Vesničko má středisková nebo to skutečné pardubické, které si zahrálo ve Spalovači mrtvol. Brno Contemporary Orchestra se v neděli 9. února pokusí zjistit, jak s  myšlenkami Ernsta Wiesnera a prostorem jeho brněnského krematoria ladí skladby českých i světových autorů. Na programu je Introduzione All’Oscuro Salvatore Sciarrina, Symfonie č. 3 (Medjugorie) Pavla Zemka-Nováka, Chain I. Witolda Lutosławského a Canticum canticorum Krzysztofa Pendereckého. Společně s Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra vystoupí vokální soubor Ensemble Frizzante a klavíristka Nikol Bóková.

 


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!