- Inzerce -

Stanislav Abrahám: Three Drones

Katalog pražského ambientního labelu Blue Lizard se v posledních měsících značně rozrůstá. V dubnu letošního roku do něho přispěl i pozoruhodný hudební experimentátor Stanislav Abrahám titulem Three Drones, který se navenek tváří, jako by měl obsahovat pouze tři dlouhé tóny.

Při poslechu nahrávek Stanislava Abraháma z posledních let se nemohu zbavit dojmu, o němž nejsem schopen posoudit, zda je pouze můj osobní či přesahuje do objektivity. Zkrátka a dobře, jeho hudba na mne působí velice silnou tvůrčí jistotou, cítím z ní skvělé spojení důkladně promyšleného záměru s do detailu perfektní adekvátní realizací, to vše bez zbytečných ornamentací či uměleckých odboček. Nejinak je tomu i u jeho nejnovějšího počinu.

Přibližně od doby, kdy začal Abrahám experimentovat se zvukem velkých plochých kamenů (ukázka například zde), se jeho produkce stále více zaměřuje na různá uchopení terapeutických rozměrů hudby. S uvolňujícím usebráním, meditací, zastavením vnímání času a s aktivním prožíváním zvukových vibrací se od pradávna nejlépe váže právě hudba postavená na táhlých dronech. I každý ze tří kusů tohoto alba stojí vždy pouze na jediné tónické prodlevě. Uslyšíme více než dvacetiminutové C, téměř jedenáctiminutové E a patnáctiminutové D zahrané na modulárním syntezátoru. Z jeho oscilátorů ovšem vycházejí barvy velice bohaté na alikvótní tóny, z nichž Abrahám dokáže pomocí dalších úprav v dalších modulech vystavět vždy jiný strhující zvukový příběh. Pochopitelně je pro jeho sledování nutný poslech na co nejkvalitnějších reproduktorech. Vyšší harmonické frekvence různých oscilátorů na sebe interferenčně reagují, vlní se a pulzují, sčítají se v další zasněné harmonické vrstvy. Byť jde o čistě elektronickou hudbu, posluchači se v představách snadno vybaví například zvuky gongů či prodlevy z klasické hry na indický sitár. V některých pasážích se ze stálého basu vynoří i minimalistické melodické motivy či rytmické vzorce.

Poslouchat takto sošné a barevné zvukové monolity je čistá radost. Předešlá věta zní jako časté hudebně-publicistické klišé, ale tato deska na mne zřejmě zapůsobila i slohově terapeuticky, abych podobné slovní řetězce sám nadále neužíval nemístně, když Three Drones svým vyzněním ukazuje taková slova v plném významu.

Stanislav Abrahám: Three Drones
Blue Lizard (https://bluelizard.bandcamp.com)


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.