- Inzerce -

Stefan Kudelski 1929-2013

Často je třeba nekrologu, abychom si uvědomili přínos nějakého člověka. 26. ledna, když Česká republika právě prožívala finále prezidentských voleb, zemřel ve Švýcarsku Stefan Kudelski, konstruktér zvukové techniky. Narodil se v roce 1929 ve Varšavě, v deseti letech uprchl s rodiči z Polska a nakonec skončil ve Švýcarsku. V roce 1951 postavil první verzi magnetofonu nazvaného Nagra, který způsobil revoluci v práci se zvukem. Magnetofon Nagra, což polsky znamená „nahraje“, dokázal vmáčknout do přístroje velikosti krabice od bot stejnou kvalitu záznamu, jako do té doby disponovaly jen drahé studiové přístroje o rozměrech šatní skříně. Model Nagra III z roku 1957 umožnil synchronizaci s filmovou kamerou a způsobil ještě důležitější zlom. Otevřel netušené možnosti při záznamu zvuku v terénu, takže nová generace nezávislých filmařů mohla začít pracovat se zvukem svobodněji a realističtěji. V miniaturizaci šel ještě dál a firma, kterou založil se věnovala také vývoji špionážní zvukové techniky.

Podobně jako Robert Moog udělal ze syntezátoru „lidový nástroj“, Stefan Kudelski vynesl kvalitní záznam zvuku ze studia do terénu, díky čemuž se nyní mimo jiné můžeme bavit o žánru terénních nahrávek jako o samostatném uměleckém proudu.  


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!