- Inzerce -

Steve Reich, málo, nebo příliš mnoho piety?

V době odtělesněné digitální hudby, kdy i v popu málokterý obal desky dokáže vzbudit větší pozdvižení, se objevuje aféra v níž hraje hlavní roli obal k nahrávce vážné hudby. V březnu měla premiéru skladba Stevea Reicha s výmluvným názvem WTC 9/11 a na letošní září připravila značka Nonesuch vydání její nahrávky společně s dalšími Reichovými novějšími opusy. Skladba spojující zmnožené smyčcové kvarteto se zvuky vztahujícími se k útoku na newyorská „dvojčata“ se po koncertech dočkala pozitivních ohlasů, když však firma v červenci zveřejnila obal nahrávky, objevila se vlna nevole. Na obalu je použitá fotografie, jejímž autorem je Masatomo Kuriya a která zachycuje okamžik těsně před nárazem druhého letadla.

THB Masatomo Kuriya WTC

Fotka byla pro potřeby obalu upravena, tónována a „ušpiněna“, hlavní motiv je nicméně zřetelně identifikovatelný.

THB Reich WTC 9-11

Na stránkách Nonesuch a následně i jinde se ozvala spousta hlasů označujících volbu za nevhodnou a obviňující firmu z toho, že chce zneužít obraz tragedie ke zlepšení prodeje. Skladatel Phil Kline prohlásil, že jde o „první skutečně opovrženíhodný obal vážné hudby, který kdy viděl.“ Netrvalo dlouho a Nonesuch oznámil, že původní verzi obalu stahuje a připraví méně problematickou, čímž se o něco zdrží vydání. Sám Reich k tomu napsal:

 „Jako skladatel chci, aby lidé mou hudbu poslouchali bez toho, že by něco odvádělo jejich pozornost. Současný obal WTC 9/11 pro mnohé takové odvádění pozornosti představuje. (…) Když byl obal navrhován, byl jsem přesvědčen (…), že k hudbě pracující s dokumentárním materiálem se bude nejlépe hodit dokumentární fotografie. Když jsme obal zveřejnili, zdvihla se vlna kontroverze, většinou především od lidí, kteří tu hudbu nikdy neslyšeli. (…) Chci poděkovat firmě Nonesuch, že mě podpořila při mém původním rozhodnutí a že podpořila i mé rozhodnutí změnit obal, abychom se mohli soustředit na to podstatné, na hudbu.“

Aby to nebylo tak jednoduché, dočkal se skladatel i vydavatelství po této změně kritiky, že podléhají autocenzuře a mají strach, že někoho rozlobí.

Pro srovnání: Na stejné značce vyšla v roce 2004 nahrávka skladby On Transmigration of Souls Johna Adamse, rovněž věnovaná památce 11. září 2001 a rovněž pracující s dokumentárními nahrávkami hlasů. Obal znázorňoval pohled na New York s ještě se tyčícími věžemi Světového obchodního centra, uvnitř byly fotografie trosek po útocích. Kontroverze se nekonala, nahrávka získala tři ceny Grammy.  

THB On Transmigration

Adamsova skladba je poněkud kýčovitou meditací, k níž se zasněná fotografie docela hodí. Kritici, kteří již Reichovo WTC 9/11 slyšeli, tvrdí, že hlavním problémem obalu je, že se jeho jednoznačnost a prvoplánovost nehodí ke skladbě, která je mnohem vrstevnatější. Až nahrávka vyjde, budeme si moci udělat obrázek i my.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.