- Inzerce -

Stian Westerhus: The Matriarch And The Wrong Kind Of Flowers

Stian Westerhus: The Matriarch And The Wrong Kind Of Flowers

Rune Grammofon (www.runegrammofon.com)

 

Již mnohokrát do nebe vyzdvihovaný norský kytarista ve svých mnoha aktivitách stále nepolevuje. V podstatě vzápětí po společné desce Didymoi Dreams s vokalistkou Sidsel Endresen vydal Westerhus též na značce Rune Grammofon svou již třetí sólovou nahrávku. Pokud třeba jeho předešlé album Pitch Black Star Spangled vyslovilo mnoho různých možností, které by šlo dále dlouze zkoumat, tato nová kolekce již bádá v užším záběru, o to ovšem důkladněji.

Westerhus zde se svým rozsáhlým kytarovým arzenálem tvoří často pomocí hry smyčcem struktury navozující dojem ansámblu, k častému meditativnímu vyznění přitom výrazně přispívá také jedinečně dlouhé echo výjimečného prostoru Mauzolea Emanuela Vigelanda v Oslu, kde většina materiálu vznikla. Vícehlasy znějí občas v tradičnějších harmoniích, jindy kloužou ve svíravých glissandech, nebo se v hlubších polohách ztrácejí v hukotu přirozených i umělých ozvěn. To je však často pouze podhoubí pro další již „kytarovější“ party. Nelze si ovšem celky představovat jako nějaké běžné vrstvení neměnných ostinátních smyček nebo nekonečných dronů. Vše zde stále žije vlastním energickým životem, a ať už jde o melodické motivy, basové linky či rytmičtější kreace, vždy jsou jejich společnými jmenovateli dynamická variabilita a velmi osobité zvukové pojetí vzešlé nejen z řady elektronických efektů, ale především z Westerhusovy široké škály bravurně zvládnutých nestandardních technik hry.

Každý z devíti kusů tak přináší něco navíc. V Unchained Sanity On Broken Ground to jsou třeba zvuky bližší syntezátorům i syrovým zvukům severských lidových dechových nástrojů, Forever Walking Forests zase postupně přinese téměř orchestrální zvukové spektrum, navíc včetně ostře elektronické a drone-metalové sekce, a dojde tu i na Westerhusovy vokální kreace. Závěrečná skladba The Wrong Kind Of Flowers nám již naznačuje, že další album může být zase úplně jiné. Zvukově sušší smyčcová hra se v ní potkává s vrstvičkami i střelbou kratičkých delayů, prostor mauzolea tvoří jen jakýsi zadní plán, ansámblové myšlení tu zůstává, ale jeho uchopení se již mění.

Opakované poslechy této desky přinášejí stále nové pohledy, dojmy i příběhy. Stian Westerhus zkrátka stále více utvrzuje svou pozici zarputilého a výjimečně tvůrčího hudebníka, jakých je opravdu málo.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.