- Inzerce -

Stimul oznamuje jarní program!

“Průběžný festival Stimul představí v průběhu jara hudbu různých žánrů a  aktuálních hudebních směrů. Hned největší tahák chystá Stimul na 16. dubna, kdy se na scéně Divadla Archa představí Blixa Bargeld – frontman legendární německé skupiny Einstürzende Neubaten – společně s  elektronikem Alva Noto v duu ANBB. Všechny koncerty Stimulu proběhnou již tradičně v pražském Divadle Archa. Novinkou festivalu je série přednášek a workshopů s předními hudebními experty a dramaturgy festivalu.

Spojení Blixy Bargelda z Einstürzende Neubauten s klinickou elektronikou, kterou produkuje Alva Noto způsobilo loni příjemný šok všem hudebním fanouškům a publicistům. Deska Mimikry od projektu ANBB sklidila zasloužené vavříny v podstatných alternativních hudebních žebříčcích. První pražská koncertní zastávka ANBB tak slibuje jednu z  hudebních událostí sezóny.

Stimul navíc kromě tohoto speciálního dubnového koncertu chystá na květen hned čtyři koncerty, které mají za cíl objevovat důležitá jména současné alternativní hudby. Spojení vážné hudby a improvizace předvedou v Arše dva umělci různých generací: Holanďan Thomas Ankersmit a americký skladatel Phill Niblock (9. května). Dále se 13. května v sólovém programu představí norský kytarista a mistr improvizace Stian Westerhus, kterého posluchači znají například ze skupiny Nilse Pettera Molvaera nebo Jaga Jazzist. (Ne)DJskou práci s gramofony představí 27. května turntablisté z Berlína: Ignaz Shick a Claus Van Bebber. Jarní část festivalu uzavře 29. května jedna z klíčových osobností současné elektroniky, která loni svým albem Returnal dobyla mnoho prestižních anket shrnujících nejlepší alba roku: americký velekněz syntezátorů Daniel Lopatin vystupující pod jménem Oneohtrix Point Never.

Novinkou letošního jara je doplnění koncertů o úvodní přednášky a  workshopy pro širokou veřejnost se zájmem o aktuální dění na současné hudební scéně. Ty budou přístupné v Arše zdarma a budou probíhat vždy hodinu před každým koncertem. Návštěvníci se tak vždy mohou od hudebních publicistů dozvědět o aktuálních směrech nové hudby a také do jakého kontextu daný koncert zařadit.

Příjemnou zprávou pro posluchače je také dostupná cena lístků. Na květnové koncerty bude možné se dostat pouze za sto dvacet korun! (a  pozor, kapacita sálu bude omezená).” Tak praví a další podrobnosti doplňuje web festivalu.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.