- Inzerce -

Sult: Svimmelhed

 

V úvodním tracku předvedou všichni hudebníci, že mají opravdu široký arzenál rozšířených technik na své nástroje, avšak tradiční i tympánovité víření na bubny tady má své jasné místo a dočká se i dronového sóla. Máme tu dva kontrabasy (Tony Dryer, Guro Skumsnes Moe), Håvarda Skanseta s akustickou kytarou a perkusistu a producenta v jedné osobě Jacoba Felixe Heuleho. Společně jsou schopni vytvořit surový a špinavý noise, i různé pročištěné plochy dávající velký prostor alikvótním souhrám. Po bezmála čtvrthodinovém prvním kusu následijí čtyři kratší etudy rozvíjející dílčí témata. Smyčce na hlubokých strunách a flažolety dominují kusu Døren II, skladba Fryst napřed nechá prostor samotným perkusím občas až nečekaně industriálního charakteru a následně je převálcuje hustou strukturou celého kvartetu. Máme tu dvouminutovku osahávání ještě neprohmataného prostoru, který je tedy třeba prorezonovat, prochrastit, prošustit. “Prochrastinace” se ale nekoná, i všudypřítomný hardcore je potřeba ohledat všemi směry od zlého kontrabasu, ve skladbě Uvel toto ohledávání dojde přes jemně cinkající pasáž až k decentní avšak akční polyrytmické meditaci.

Závěrečná nyní dokonce více než čtvrthodina nazvaná Døren I je skvělou dramaturgickou odpovědí pro všechny zvědavce okolo formální výstavby desky. Odhaluje mnohé detaily z kuchyně celého kvarteta, předvádí mimochodem úžasné groovy s preparovanými nástroji, v mixu je umožněno vyznění i detailnějším precizním zvukům, každou vteřinu se něco skvělého děje. Připomene se atmosféra Black Unity Pharoaha Sanderse i Cageovy ostinátní klavírně-preparační mechanismy. Dojde i na ne úplně dřevěné gamblerství bez jakýchkoli negativních důsledků na zúčastněných. Ti se tu stávají stále upřímnějšími, sdílnějšími, empatičtějšími i při vyšší dynamice a narůstajících individuálních tempech. Závěrečná rytmická pasáž je rozhodně vyústěním celé desky a zároveň možná opravdu hudebně nejsilnějším momentem. Norský mistr experimentálního umění Lasse Marhaug nás však obalem k tomuto albu upozorňuje, že je potřeba vnímat více vrstev těchto nahrávek, že všechny mají čím přispět k celkovému sdělení a že je tu předpokládán i velký prostor pro individuální imaginaci.

Je to výtečné album.

 

Sult: Svimmelhed

Conrad Sound (https://www.conradsound.com)

Humbler (https://www.humberrecords.com)


Marian Palla: Na hudbě není důležité, co zazní a jestli vůbec

Když jsem se měl učit, tak jsem hrál, a když jsem se dostal na konzervatoř, tak jsem zase maloval. Teď mě napadá, co budu dělat, až tu nebudu, uvažuje moravský umělec.

Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.