- Inzerce -

K udržitelnosti přes technologie i folklor

Projekt Sustain: Hudba a udržitelnost startuje ve čtvrtek 23. 5. v Kampusu Hybernská

„Jak být spolu vyrovnaně, harmonicky? Jak poznat „své místo“, kam „patřím“?“ Tak se tázal v nedávném rozhovoru pro HIS Voice Slavek Kwi a popisoval, jak se skrze zvukovou tvorbu propojuje s přírodou ve svém okolí. Vztah hudby či obecně umění a otázek souvisejících s ekologií se objevuje v nejrůznějších kontextech stále častěji a tento trend bude z pochopitelných důvodů nejspíše stále výraznější. Reaguje na něj i aktuálně startující projekt Kampusu Hybernská, společného prostoru pražského magistrátu a Univerzity Karlovy. Již tento čtvrtek se v něm odehraje první část cyklu Sustain: Hudba a udržitelnost, který chce vztah hudby a enviromentálních otázek zkoumat z různých úhlů.

Téma udržitelnosti se ve spojení s hudbou v Česku zatím příliš nedostalo do popředí, tento program mění pravidla hry. Přináší debaty, panelové diskuse, koncerty, workshopy i praktické zvukové ukázky a instalace – vše zaměřené na současnost a budoucnost hudby v době klimatických změn,“ říká programová ředitelka Kampusu Hybernská Veronika Vlachová. „Vznik projektu na téma udržitelnosti právě v Kampusu Hybernská vnímám jako organické vyústění našeho dlouhodobého směřování. Kampus se o udržitelná témata zajímá od počátku své existence. V kontextu svého záměru propojovat kulturu, inovace, vědu a vzdělávání je Kampus platformou, ve které se snoubí enviromentální otázky s akademickou sférou ve formě výzkumů, dále s umělci, komunitami a studentstvem.“

První setkání se bude točit kolem fungování hudebního průmyslu a bude zahrnovat debaty s hudebníky i lidmi z manažerského zázemí kapel, vydavatelství a festivalů. Návštěvníci si budou také moci vyzkoušet aplikace propojující hudbu s virtuální realitou. Vystoupí písničkářka Barbora Hora a také dívčí sbor Lada, který se věnuje interpretaci moravských a slovenských lidových písní. Právě oblast oživování hudebních tradic nachází zajímavé průsečíky s ekologickými tématy, třeba při každoročním kosení trávy v pražské Stromovce i jinde v republice, kde se svištivý zvuk ostrých kos prolíná s melodiemi lidových písní.

Druhá část, která proběhne 6. a 7. června, pak bude mít podtitul „Přírodní hlasy v tvorbě experimentální elektronické hudby“. Ta nabídne workshopy, koncerty a filmovou projekci věnované propojování přírodních hlasů s moderními přístupy k tvorbě experimentální elektronické hudby. Lze se těšit na vystoupení uskupení fyield, o němž jsme již v HIS Voice psali. Setkávají se v něm osobnosti české a islandské hudební scény: Václav Havelka a Kryštof Kříček z kapely Please The Trees a Islanďan Pan Thorarensen (Stereo Hypnosis). Na albu, které je součástí interdisciplinárního projektu Krajiny budoucnosti, zavádí uskupení fyield posluchače na průmyslová místa klíčová pro chod civilizace a nechávají přírodu a technologie, aby se stali rovnocennými spoluhráči v kapele.

Projekt Sustain bude pokračovat na podzim dalšími akcemi, o nichž se více rozepíšeme příště.


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.