- Inzerce -

Szymon Klima / Piotr Wyležol / Adam Kowalewski: Lutoslawski Retuned

Jeden z nejznámějších polských skladatelů Witold Lutoslawski (1913 – 1994) byl ve svých počátcích ovlivněn pozdním romantismem. V roce 1954 byl požádán, aby vytvořil jednoduchou skladbu pro housle a piano, která by byla vhodným výukovým materiálem pro žáky středních škol. Nakonec však první verzi vytvořil pro piano a klarinet a v pozdějších mutacích z let 1955 respektive 1959 rozepsal svou pětidílnou suitu nazvanou Taneční preludia pro vícero nástrojů. Bylo to také jeho rozloučení s variacemi na folklórní hudbu a nadále se věnoval výbojům v oblasti aleatoriky, jenže to už je poněkud jiná kapitola, i když vlastně ne tak docela, protože klarinetista Szymon Klima použil právě jeho Taneční preludia k syntéze klasiky a improvizovaného jazzu.

Klima se ovšem nepouští do vod nějaké výstřední avantgardy a výchozí zdroj rozvíjí de facto v určitém neoklasicistním stylu. V první části tedy začíná opravdu až jakousi školskou rozcvičkou, ve druhé přechází k jazzové nonšalantnosti, ve třetí (ovšem už dle zadání) vystrkuje trošku růžky a pak se zase tu zklidňuje, tu trošku rozjede. Projekt, který vznikl v roce 2012, měl několik verzí za účasti různých hudebníků včetně věhlasného houslisty Robyho Lakatose. Na daném CD dostává velký prostor kontrabasista Adam Kowalewski, ani pianista Piotr Wyležol ovšem nezůstává pozadu. Když si poslechnete Lutoslawského originál, je vám jasné, že nejde o nějakou prvoplánově školometskou věc, ale vlastně dokonalý hravý materiál k dalšímu rozvíjení. Zúčastnění ho navíc berou s úctou i nadhledem a humorem a evidentně se při jeho volné interpretaci baví.

Třešinkou na dortu je pak závěrečná skladba s anglickým názvem Stroke of Luck, kterou Lustoslawski v padesátých letech napsal pod pseudonymem Derwid v rámci série vskutku tanečních kousků pro polský rozhlas. Tady se k triu přidává ještě basklarinet Piotra Barona, jenž vše dokonale doladí. Takže ve finále je to nejen milá pocta bezesporu velkému skladateli, jehož dílo má ovšem daleko silnější momenty, které žel přece jen už trochu upadávají v zapomnění. Ale možná i tenhle počin na něj může upozornit a přivést nakonec neznalé posluchače k jeho stěžejním opusům.

Szymon Klima / Piotr Wyležol / Adam Kowalewski: Lutoslawski Retuned

Hevhetia (https://www.hevhetia.com)

 

 


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.