- Inzerce -

Tak nám zase rozdali gramofónky.

V neděli proběhla každoroční hra na důležitost nahrávacího průmyslu zvaná Grammy a dnes už každý ví, jak dopadli Arcade Fire nebo Eminem. Kategorie, které se nevyhlašují během hlavního spektáklu, jako by neexistovaly, včetně těch klasických. Aniž bych chtěl jejich význam přeceňovat, stojí za zmínku, že letos se v nich objevilo pár položek od skladatelů, kteří jsou mrtví pouze krátce, či dokonce ještě nezemřeli. Pochopitelné to je pouze u kategorie Nejlepší soudobá kompozice. Tu vyhrál Michael Daugherty a jeho Deus Ex Machina pro klavír a orchestr. Daugherty si dokáže donekonečna pohrávat s popkulturními odkazy a ty míchat s romantickým orchestrálním zvukem, dokáže v tom ale být o chlup zajímavější než ty desítky dalších podobně zaměřených amerických skladatelů. Jeho asi nejslavnějším kouskem je Metropolis Symphony (1988-1993) inspirovaná komiksem o Supermanovi. Ta sdílela CD s onou vítěznou kompozicí a některá média ji chybně uvedla jako vítěznou.

Ostatní nominace v kompoziční kategorii získali samí ostřílení mistři: Hans Werner Henze (Appassionatamente Plus), Magnus Lindberg (Graffiti, recenze v HV 5/2010), Arvo Pärt (Symfonie č. 4, recenze v HV 6/2010) a Rodion Ščedrin (The Enchanted Wanderer). Daugherty (respektive dirigent Giancarlo Guerrero a orchestr Nashville Symphony) krom této shrábnul ještě Nejlepší orchestrální výkon.

Nejlepší operní nahrávkou byl zvolen záznam opery L’Amour De Loin Kaijy Saariaho pod vedením dirigenta Kenta Nagana, nejlepší komorní výkon podla Parker Quartet ve smyčcových kvartetech Györgye Ligetiho.Všechny ceny a nominace v kategorii “Classical” jsou tam.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.