- Inzerce -

Tatvamasi: Parts of the Entirety

Tatvamasi: Parts of the Entirety

Cuneiform Records (www.cuneiformrecords.com)

 

Grzegorz Lesiak byl původně především specialistou na východoevropský, zejména polský a ukrajinský folklór a uznávaným klasickým kytaristou a hráčem na etnické nástroje mandolu a a dutar. V roce 2003 však utrpěl vážná zranění při autonehodě a strávil řadu měsíců v nemocnici a posléze řadu let při rekonvalescenci, jež se protáhla prakticky až do počátku roku 2013. Měl tak dost času na sebezpytování a rozhodl se otevřít i novou hudební kapitolu svého života. Začal cvičit na elektrickou kytaru a psát partitury, které byly sice založeny ve své podstatě na slovanské lidové hudbě, ale zároveň byly inspirované newyorským downtownem, konkrétně třeba kapelou Curlew. Ke spolupráci přizval Lesiak rytmickou sekci varšavské formace Klezmaholics – baskytaristu Lukasze Downara a bubeníka Krzysztofa  Redase – a v neposlední řadě saxofonistu Tomasze Piateka, který má bohaté zkušenosti s fúzí folklóru, jazzu a rocku.




Ačkoliv byl původní koncept souboru Tatvamasi, jehož název je odvozen ze sanskrtského termínu tat tvam asi, což znamená zhruba „to skrz umění“, výsledkem spirituálního přerodu, není jeho finální podoba nikterak prvoplánově meditativní či abstraktně astrální, ale mapuje naopak průnik nevšedního všedního života s čímsi, co je nad ním. Vlastně by Lesiakovu tvorbu mohl docela dobře vystihovat název skladby An Eccentic Introvert In a Study Filled With Broken Mirrors. Je to hudba někdy pulzující, jindy fragmentární, někdy vysloveně hravá až veselá, jindy přece jen zádumčivá a obrácená sama do sebe. Lesiak tady definuje poměrně specifický nový žánr, který by se mohl schovat třeba pod banální nálepku ethnic jazzrock, ale ono to má mnohem hlubší ponor. Nálady jednotlivých kompozic či jejich částí totiž skutečně evokují jakási momentální hnutí mysli, která nemusí být vůbec striktně dramatická. A není to rozhodně nějaké rozumbradování, ale zkrátka plejáda situací, v nichž se můžete zamýšlet nad vesmírným eposem (rozsáhlý Astroepos) stejně tak jako nad tím, zda je výhodné koupit tři kusy čehosi za cenou dvou (viz groovy skladba Buy 2, Také 3).

Za zvláštní zmínku stojí Lesiakova kytarová technika, která je na hony vzdálena nějakým jazzrockovým exhibicím, naopak dokáže mistrně využívat  jednoduchou, ale přesnou dynamiku či pracovat velmi neotřele s bluesovým feelingem. Tohle album není na první poslech jednoznačně efektní a možná může působit v některých pasážích až fádně, o to víc ho dokážete ocenit, když přijdete jeho kouzlu na kloub nebo spíš při procesu snažení se přijít věcem na kloub.

Celé album je k poslechu či ke koupi na Bandcampu.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.