- Inzerce -

Těhotné ticho netečných vlaků

V brněnském Domě umění se v rámci nové koncertní série v pátek 20. května odehraje pozoruhodné improvizační vystoupení dua i treni inerti, jehož hudba je založena na neustálé konfrontaci „těhotného” ticha a hrubých sonických textur, které jsou, ač podobny elektronickým zvukům, vytvářeny výhradně akusticky za pomocí širokého arzenálu tzv. rozšířených technik hry na hudební nástroj. Původně trio, jehož název lze volně přeložit jako „netečné vlaky“, založili v roce 2001 Ruth Barberán, Alfredo Costa Monteiro a Matt Davis. Po Davisově odchodu v roce 2003 vystupují Ruth a Alfredo jako duo.

Trumpetistka Ruth Barberán je audiovizuální umělkyně kombinující práci se zvukem (za použití trubky a amplifikovaných objektů) s videotvorbou. Na volnou improvizaci se začala soustředit poté, co se v roce 1999 stala členkou barcelonského kolektivu IBA (Improvisers of Barcelona Association). V současné době hraje ve dvou stálých uskupeních: v duu i treni inerti a triu s Ferranem Fagesem a Alfredem Costou Monteiro. Kromě toho často spolupracuje s hudebníky, jako jsou Pablo Rega, Dorothee Schmitz, Guillermo Torres a Margarida García.

Akordeonista Alfredo Costa Monteiro žije a pracuje v Barceloně, hraje na akordeon, elektrickou kytaru, gramofony, elektroakustické přístroje a rezonující objekty. Studoval sochařství a multimédia v Paříži u Christiana Boltanskiho. Do Barcelony se přestěhoval v roce 1992 a svou práci od té doby dělí mezi výtvarné umění, vizuální poezii a zvuk. Jeho instalace i zvuková tvorba sdílejí low-fi charakter a vyznačují se zájmem o nestálé procesy, při nichž zacházení s objekty jako nástroji a nástroji jako objekty nese silný fenomenologický aspekt. V letech 1998-2006 byl členem nezávislého kolektivu současného umění 22a, v letech 2001-2006 improvizačního kolektivu IBA. Spolupracuje s mnoha umělci, pravidelně hraje s Pascalem Battusem, Michelem Donedou a Timem Olivem a v uskupeních Cremaster (s Ferranem Fagesem), i treni inerti, Octante (s Ferranem Fagesem, Ruth Barberán a Margaridou Garcia), Atolón (společně s Ferranem Fagesem a Ruth Barberán), Tellus (s Pilar Subirà) a Monolith (s Juanem Matos Capotem). 

Pamatujte: Dům umění (Malinovského náměstí 2, Brno), začátek ve 20.00, vstup 100 Kč.

 



Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.