- Inzerce -

Těhotné ticho netečných vlaků

V brněnském Domě umění se v rámci nové koncertní série v pátek 20. května odehraje pozoruhodné improvizační vystoupení dua i treni inerti, jehož hudba je založena na neustálé konfrontaci „těhotného” ticha a hrubých sonických textur, které jsou, ač podobny elektronickým zvukům, vytvářeny výhradně akusticky za pomocí širokého arzenálu tzv. rozšířených technik hry na hudební nástroj. Původně trio, jehož název lze volně přeložit jako „netečné vlaky“, založili v roce 2001 Ruth Barberán, Alfredo Costa Monteiro a Matt Davis. Po Davisově odchodu v roce 2003 vystupují Ruth a Alfredo jako duo.

Trumpetistka Ruth Barberán je audiovizuální umělkyně kombinující práci se zvukem (za použití trubky a amplifikovaných objektů) s videotvorbou. Na volnou improvizaci se začala soustředit poté, co se v roce 1999 stala členkou barcelonského kolektivu IBA (Improvisers of Barcelona Association). V současné době hraje ve dvou stálých uskupeních: v duu i treni inerti a triu s Ferranem Fagesem a Alfredem Costou Monteiro. Kromě toho často spolupracuje s hudebníky, jako jsou Pablo Rega, Dorothee Schmitz, Guillermo Torres a Margarida García.

Akordeonista Alfredo Costa Monteiro žije a pracuje v Barceloně, hraje na akordeon, elektrickou kytaru, gramofony, elektroakustické přístroje a rezonující objekty. Studoval sochařství a multimédia v Paříži u Christiana Boltanskiho. Do Barcelony se přestěhoval v roce 1992 a svou práci od té doby dělí mezi výtvarné umění, vizuální poezii a zvuk. Jeho instalace i zvuková tvorba sdílejí low-fi charakter a vyznačují se zájmem o nestálé procesy, při nichž zacházení s objekty jako nástroji a nástroji jako objekty nese silný fenomenologický aspekt. V letech 1998-2006 byl členem nezávislého kolektivu současného umění 22a, v letech 2001-2006 improvizačního kolektivu IBA. Spolupracuje s mnoha umělci, pravidelně hraje s Pascalem Battusem, Michelem Donedou a Timem Olivem a v uskupeních Cremaster (s Ferranem Fagesem), i treni inerti, Octante (s Ferranem Fagesem, Ruth Barberán a Margaridou Garcia), Atolón (společně s Ferranem Fagesem a Ruth Barberán), Tellus (s Pilar Subirà) a Monolith (s Juanem Matos Capotem). 

Pamatujte: Dům umění (Malinovského náměstí 2, Brno), začátek ve 20.00, vstup 100 Kč.

 



faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.