Thanos Chrysakis / Chris Cundy / James O’Sullivan: Asphodels Abide
Aural Terrains (www.auralterrains.com)
Již po několik let v Anglii usazený světoběžník řeckeho původu si v posledních letech spíše již jen neuspěchaně evolučním způsobem rozvíjí vlastní estetiku v oblasti experimentální elektro-akustické improvizace, jednak vlastními projekty a nahrávkami a také i skrze dramaturgii svého labelu Aural Terrains, jenž patří k těm s trvale vysokým kvalitativním standardem.
Ty tam jsou však dnes doby téměř mystického hledaní “absolutního ne-idiomu”, dnes se přistává zase více na zemský povrch, kde to prostě drhne a chrastí i podle nejbanálnějších fyzikálních zákonitostí a někdy i podle žánrových zlozvyků samotných hudebníků, byť jde nejčastěji o volně pojatou improvizaci na základě zkušenosti ze současné vážné hudby či z také různě se vyvíjejícího freejazzu. Do toho je tu vedle O’Sullivanovy kytary a Cundyho arzenálu plátkových dechů také Chrysakisův laptop a syntezátor oscilující mezi ambientním dobarvováním, liveprocessingem, vzpomínkami na analogovou historii kosmische musik a noisovymi hradbami. Intenzita může být někdy stejně vysoká, jako je jindy nerozhodná sonicky statická pasivita, oba póly jsou tu však oproti namátkovým běžným reálným skutečnostem velmi epické a sdělné.
Album ale může být shrnuto tak, že barev se sice odehrálo mnoho, avšak ve stále podobné intenzitě. Tato hudba by si dost možná zasloužila o poznání větší množství dynamické exprese/menší množství komprese… To jsou ale spíše hnidopišské názory na zpracování nahrávky, muzikantsky jde každopádně o nebývale skvěle sehrané trio, které umí z rukávu ve správném čase vytáhnout mnoho pěkných, překvapivých a osobitých triků.