- Inzerce -

Thanos Chrysakis / Chris Cundy: Music for Chamber Organ & Contra Bass Clarinet

Toto je záznam z velice půvabné improvizační session v Chapel – Francis Close Hall Campus v britském Cheltenhamu. V létě nyní již loňského roku se zde sešli dva improvizátoři. Angličan Chris Cundy s kontrabasovým klarinetem a z nynějšího domova v běloruském Minsku přijel a zasedl za varhany světem protřelý řecký rodák Thanos Chrysakis. A tuto akci se jim povedlo výjimečně dobře nahrát.

Varhany zde často fungují jako zdroj táhlých zvuků vysokých i šumivě hlubokých. V danou chvíli volné Chrysakisovy končetiny přitom komunikují s Cundyho kontrabasovým klarinetem pohybujícím se častěji v perkusivnějších zvucích a kratších rytmických hodnotách. Témbrově i dynamicky je vše neustále velmi variabilní. Varhanní zvukové bloky se dějí spíše ve dřevěných rejstřících, monofonní téměř sinusoidové variace na nejvyšších rejstřících tu samozřejmě nechybějí také. Vývoje každého z pěti kusů na CD probíhají různě, někdy více v souladu s moderně vážnohudebním kontextem a s jistou chorálností s maessiaenovskými vlivy, jindy více freejazzově spontánněji a divočeji.

Varhany i kontrabasový klarinet jsou nástroje, které oplývají škálami rejstříků dosti extrémních barev v rámci akustické hudby. Neidiomatické improvizační koncepty sice během nejméně posledních dvou dekád našly a ukázaly podobně všestranné zvukové možnosti u většiny klasických hudebních nástrojů, avšak zrovna tyto dva zde hrající nástroje jsou vnímány jako výjimečné již jaksi tradičně, přestože kontrabasový basklarinet má okolo sebe vybudovaný o něco menší kult. Všech možných extrémních přístupů k těmto nástrojům je tu ovšem zaznamenán dostatek. Je radost poslouchat tyto šťavnaté zvuky od takto skvělých instrumentalistů.

Je také radost slyšet po mnoha nahrávkách na Aural Terrains Thana Chrysakise také konečně akusticky. I při poslechu jeho elektronických kompozic či live-processingů jsem si ho představoval častěji jako takto citlivého varhaníka. Zjevně je mu jedno, zda má před sebou varhany či počítač. A vždy má okolo sebe i špičkové spolupracovníky. Opět skvělá deska z tohoto pozoruhodného labelu.

 

Thanos Chrysakis / Chris Cundy: Music for Chamber Organ & Contra Bass Clarinet

Aural Terrains (www.auralterrains.com)

 

 


laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí