- Inzerce -

Thanos Chrysakis / Chris Cundy: Music for Chamber Organ & Contra Bass Clarinet

Toto je záznam z velice půvabné improvizační session v Chapel – Francis Close Hall Campus v britském Cheltenhamu. V létě nyní již loňského roku se zde sešli dva improvizátoři. Angličan Chris Cundy s kontrabasovým klarinetem a z nynějšího domova v běloruském Minsku přijel a zasedl za varhany světem protřelý řecký rodák Thanos Chrysakis. A tuto akci se jim povedlo výjimečně dobře nahrát.

Varhany zde často fungují jako zdroj táhlých zvuků vysokých i šumivě hlubokých. V danou chvíli volné Chrysakisovy končetiny přitom komunikují s Cundyho kontrabasovým klarinetem pohybujícím se častěji v perkusivnějších zvucích a kratších rytmických hodnotách. Témbrově i dynamicky je vše neustále velmi variabilní. Varhanní zvukové bloky se dějí spíše ve dřevěných rejstřících, monofonní téměř sinusoidové variace na nejvyšších rejstřících tu samozřejmě nechybějí také. Vývoje každého z pěti kusů na CD probíhají různě, někdy více v souladu s moderně vážnohudebním kontextem a s jistou chorálností s maessiaenovskými vlivy, jindy více freejazzově spontánněji a divočeji.

Varhany i kontrabasový klarinet jsou nástroje, které oplývají škálami rejstříků dosti extrémních barev v rámci akustické hudby. Neidiomatické improvizační koncepty sice během nejméně posledních dvou dekád našly a ukázaly podobně všestranné zvukové možnosti u většiny klasických hudebních nástrojů, avšak zrovna tyto dva zde hrající nástroje jsou vnímány jako výjimečné již jaksi tradičně, přestože kontrabasový basklarinet má okolo sebe vybudovaný o něco menší kult. Všech možných extrémních přístupů k těmto nástrojům je tu ovšem zaznamenán dostatek. Je radost poslouchat tyto šťavnaté zvuky od takto skvělých instrumentalistů.

Je také radost slyšet po mnoha nahrávkách na Aural Terrains Thana Chrysakise také konečně akusticky. I při poslechu jeho elektronických kompozic či live-processingů jsem si ho představoval častěji jako takto citlivého varhaníka. Zjevně je mu jedno, zda má před sebou varhany či počítač. A vždy má okolo sebe i špičkové spolupracovníky. Opět skvělá deska z tohoto pozoruhodného labelu.

 

Thanos Chrysakis / Chris Cundy: Music for Chamber Organ & Contra Bass Clarinet

Aural Terrains (www.auralterrains.com)

 

 


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.