- Inzerce -

Thanos Chrysakis & Wade Matthews: Numen

Thanos Chrysakis & Wade Matthews: Numen

Aural Terrains (www.auralterrains.com)

 

Thanos Chrysakis a Wade Matthews za poslední roky už z tajnosnubných prohlubin kulis světa vydolovali leckterou zvukovou eskapádu (namátkou: Chrysakis: Errant Waves, 2005, Inscapes, 2006, Is There, Is There Not?, 2006, Klage, 2007 a Subterranean Sky, 2010 na Aural Terrains, Magma, Eismos a Errina, 2011; Matthews: Quartet # 1, 2007, Arethusa, 2009, Punto Cero Aragón a Parállaxis, 2010 na Aural Terrains, společně – Enantio Dromia, 2008). Jejich společné album Numen vychází samozřejmě z dosavadních zkušeností a  spádů obou osnovatelů, nicméně se mi jeví snad ještě zadíravěji skrumážovým promísením laptopu, elektroniky a okolních zvuků od kvokání slepice či kokrhání kohouta přes poštěkávání psisek či zaumné hlasy po šelestění, svištění, nemilostné, až nemilosrdné harašení a cinkylinkování. Když takhle uvedu zdroje, může se to jevit jako schválnostní souznění mírnyx-týrnyx, ale opak je pravdou. Slyšíme chřestýše zvuků, hnízdění, vibrování, ťupťající vějičky, plynulé rozdrobování, dmýchání, pozhasínávání zdůli se valících tónů, je to pomalá jemná láva nad propastností zděsivělého kostničení, hledající východiska v chlácholivém nazeměvzetí. Lovíme důsažnost proplétajících se, ba prošpikovaných zvukových atavismů, zašmodrchaných, zhmožděných, sirénově přiťukávajících, nenamíchnutě namíchávaných, prohrabování zvukových uhlíků, ale i hudbolamy pod vysokým proudem, odbíjení orloje katedrály, lovení na vějičky zdrclých tónů (a snad i protónů či neutronů), které se probíjejí do smírčího kutání, nebo se lomí do vesmírného řinčivého bzukotu, smýčení a prohrabování. Chrysakis a Matthews se tu nadbytečně neukvapíkují, naopak si místy hračičkují s pazvučením na půl úvazku, atakují nás dýmovnicemi třeštění v diminuendech, na jejich hudebním teploměru je ustavičně proměnlivo, je to rozechvívané prohroužení, balancování, drkotání, rozrážení a porážení obvyklostí, dokud se vše neponoří do ulity ztichlosti. K čemu to všechno? Kdo chce najít odpověď, dozajista si ji najde. Neboť Chrysakis svůj label Aural Terrains hned na počátku uvedl slovy: „Potřebujeme spoluúčast posluchače.“


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!