Klarinet je nástroj s velkým rozsahem i dynamickými možnostmi, což některé experimentující hudebníky vede k tomu, že na něj hrají potichu a málo not. Jedním z takových úsporných klarinetistů je Berlíňan Kai Fagaschinski (na fotografii Kateřiny Ratajové), jehož profil najdete v HV 3/07. Ačkoliv je spojen především s berlínskou scénou redukcionistické improvizace, věnuje se také hudbě komponované, a to od roku 2000 v projektu The International Nothing. V něm je mu partnerem další klarinetista, Michael Thieke. Ze svých nástrojů loudí ti dva především dlouhé a tiché tóny, důležitou roli hraje šumění dechu a další vedlejší zvukové produkty, které se u „normální“ hudby zvukaři snaží všemožně vymýtit. Dva klarinetové hlasy se někdy pohybují těsně u sebe, jen nepatrně rozladěné, čímž vznikají diferenční tóny, charakteristické chvění, posluchačský vjem na hranici příjemného a iritujícího, z něhož se občas vynoří zvuková iluze dalších hlasů. Čistě akustickými prostředky se Fagaschinskimu s Thiekem občas daří vyvolat dojem elektronické hudby. Nejde jim ovšem o pouhé hrátky se zvuky, místo zde má i melodická linie, ačkoliv písničkového formátu se nedočkáme. Dvojice zatím vydala dvě nahrávky na značce ftarri: v roce 2006 Mainstream, na němž zvuk dua zpestřuje účast několika hostů, a letošní Less Action, Less Excitement, Less Everything, jehož redukcionistickému názvu odpovídá i soustředění výhradně na klarinety bez rušivé přítomnosti jiných nástrojů. Jejich hudba za tu dobu dosáhla ještě větší vybroušenosti a zklidnění a jejich kontrola nástroje připomíná japonské mnichy věnující se dechové editaci s flétnou šakuhači. U tohoto druhu hudby je živý zážitek nenahraditelný a domácí publikum si ho bude moci dopřát v pondělí 20. září v pražském prostoru Školská 28.
The International Nothing ve Školské 28
faust z Berlína
Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.
Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence
Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.
Třicet let v zajetí hluku
Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.
Hermovo ucho – S patosem v srdci
Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.
Hudební Grand Prix v Monte Carlu
Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.
Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?
Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby
Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát
S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.
Helmholtz-Funk
Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.
Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)
Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!
Zkouška sirén: Amelia
Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.