- Inzerce -

The Music of Michael Kurth: String Quartets

The Music of Michael Kurth: String Quartets

Riverside Chamber Players (https://www.riversidechamberplayers.org)

 

Riverside Chamber Players, jmenovitě houslisté Kenn Wagner a Jay Christy, violista Wesley Collins, violoncellista Joel Dallow (zakladatel a umělecký vedoucí souboru) a navíc ještě kytarista Billy Wilkie, figurují v případě CD String Quartets jako vykonavatelé i vydavatelé hudby Michaela Kurtha (1971), žijícího, jak nám doprovodný text objasňuje, v Atlantě s manželkou Stephany a dvěma psy, Teddym a Lulu. Neopomenou zdůraznit, že usilují o to, aby širokému publiku zpřístupnili klasickou hudbu a učinili ji přijatelnější pro všechny věkové kategorie. Což může být ošidné; jde totiž o to, jakým způsobem se pokusíme toto chvályhodné předsevzetí realizovat. V případě „rezidentního skladatele“ RCP se tak totiž děje tou nejsnazší cestou: tangováním, polonézováním, tanečněním, variováním notoricky známých přístupů, takže si připadáme jak na domácích hudebních táčkách snad někdy v předminulém století.

Správným ocejchováním je název jednoho oddílu – Easy Listening, protože melanžovou rozhudu třinácti skladeb vnímáme jako poklidný hudební záhumenek, prezentovaný lázeňským orchestříkem. Což není namířeno proti Riverside Chamber Players, protože těm zřejmě vyhovuje, že takřka vše je předem dáno a známo, nemusí tedy zápolit o nějaké překvapující momenty a mohou si licitovat sladkobolné tóny, zabrilantnit si v chlácholivých prefabrikátech, udržet vtíravou atmosféru a vygradovávat i degradovávat hebké tóny obštrikovávaných postupů. Začátky jednotlivých skladeb cosi slibují, ale ne nadlouho, hned zase vklouzneme do přímočarého svůdničení; dokonce ani Boogie Alarm nikoho nezalarmuje, autora totiž ani toto zvolené téma nevyvede z rovnováhy kochání, hovění a libůstkovění, pouze trochu zrychlí puls rytmu.

Kromě vlastních elaborátů Kurth zaranžuje dva tradicionály, v nichž si trochu zaokolkuje, ale ani v těchto případech (stejně jako při převzetí skladby Richarda Clegga) není třeba zpozornět, neboť skladatel si volí cizí předlohy ke svému obrazu nebo si je k němu alespoň přizpůsobuje. Každopádně více slibným (než skutečně do mrtě realizovaným) vrcholem je koncertní provedení opusu Torcedura Azul (v Shalom Aberle at Eddie´s Attic, Decatur, GA), vtíravě vysvištěné a ne tak kandované jako ostatní záležitosti. Pokud chcete hudbu jako kulisu, při které netřeba zpozornět, při které netřeba vypořádat se s něčím neočekávaným, tak tohle je kompakt, na který jste čekali.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.