- Inzerce -

The Remote Viewers: Crimeways

The Remote Viewers: Crimeways

RV (www.theremoteviewers.com)

 

Jedenácté album  londýnské kapely The Remote Viewers navazuje na předcházející díla Nerve Cure (2011) a City Of Nets (2012) – viz recenze z 20. 8. 2012 – v nezměněné sestavě a s charakteristickým skladatelským rukopisem leadera Davida Pettse, který pokračuje ve svém nerepetetivním postminimalismu a dostává se k ještě elementárnější formě. Mnohem větší prostor dostaly tentokrát klávesy a laděné perkuse v podání Rosy Lynch-Northover. Naopak saxofonová baterie (Petts a Sue Lynch na tenory, Caroline Kraabel na altku a Adrian Nothover na altku, sopránku a sopraninku) je využívána mnohem střídměji než v minulosti. Zpočátku jsem měl pocit, že se Pettsova tvorba vlastně už moc nevyvíjí, ale je to jenom zdání. Neokázalá aranžmá v sobě skrývají spoustu filigránských nápadů, zcela ústrojně je zde zapojena elektronika a pochopitelně i mistrovský podprahově dunící kontrabas Johna Edwardse. Atmosféra je tu potemnělejší než dřív, ale ve finále ne tak zcela tíživá.

Jsou to procházky úzkými uličkami, plnými stínů a neviditelných výmolů a jiných skrytých nástrah, kde číhá nebezpečí a trochu se vám tají dech, ale přesto máte nutkání je prozkoumávat dál. Vlastně vás to neustále vtahuje do děje a ke konci máte pocit, že už se dokonale orientujete. Každé břinknutí piana je vám ukazatelem a jemné programované bicí vám určují rychlost chůze, na druhou stranu bohaté perkuse nabízejí až jakýsi koberec, který vás nutí tančit v neobvyklých výkrutech. Petts sice nasazuje saxofonová unisona jemu vlastní, ale pracuje s mnohem větším spektrem motivů při dodržení mozaikovité formy a plíživých postupů.

Crimeways je skutečně hudební detektivka z dob Arthura Conana Doyla, která v sobě nenese prvoplánovou krvechtivost současných thrillerů, ale poetiku subtilně vyprávěných nosných příběhů. Petts transformuje možná vnitřní traumata do niterných sonických záchvěvů. Má svůj jazyk a cítění, ale má stále co říct i beze slov. A v neposlední řadě je schopen čím dál tím víc skvěle pracovat se zámlkami, které dodávají celému dílu to správné napětí a tajuplnost.

Ukázka zde: https://soundcloud.com/the-remote-viewers/crimeways


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.