- Inzerce -

The Spermbankers: Death Takes Us All

Nejsurovější bluesová kapela působící z české kotliny vydala své druhé album.

Trio finského zpěváka, kytaristy, performera a všeobecně uměleckého experimentátora, Pasiho Mäkely, nizozemského zvukaře a bubeníka Berta Nevena, a domácího kytaristy Martina Růžičky (zde hrajícího na tenorovou elektrickou kytaru), nachází pro své písně inspirace v dřevním blues i v gospelové pravdomluvnosti. K tomu však využívá opravdu hlučný zvukový arzenál. Zatímco první deska The Spermbankers, „Do Unto Others​.​.​.​“ (2019), obsahuje rozdílnější hudební nálady či rytmy, pro svou nynější albovou novinku hudebníci svůj výraz zúžili na jednoduše maximální kytarový nářez. Energie jejich groovů je skoro nepopsatelná a podporují ji ještě i detailní úpravy v postprodukci. Všech sedm kompozic tu stojí na hutných kytarových riffech, rytmickém nátlaku, extatických sólech, řvavém Mäkelově vokálu, výsledná kombinace působí při své živelnosti naprosto přirozeně a snad se jí ani nedá nabažit. Přitom se vše odehrává na sledu nejjednodušších písňových forem schopných navodit až dojem litanie.

Pasi Mäkelä si se svými hudebními projekty často vysloužil srovnávaní například s estetikou Captaina Beefhearta. Na této desce je však dadaismus značně upozaděn. V textech se již oproti debutu neodbíhá například k hororově surreálným vizím o agresivních velikonočních zajíčcích. Nové písně přinášejí spíše hlubší ponor do temnoty bluesového vypravěčství a gospelově kazatelské tradice, přesto do ní zapadnou i originální, či až lehce kacířské básnické figury, jejichž trefná přímočarost vyvolá často naráz pobavení i zamrazení. Prvním postulátem alba je, že smrt si nás odnese všechny bez výjimky, a pak již pokračují trefné příklady pozemské marnosti, hříchů a pomíjivosti v působivých obrazech podávaných s pokornou odevzdaností, tedy o to syrověji. „Forests grow nationwide deep, dark and grand, there’s a man behind every tree with a gun or a dick in hand. High heaven above low land…“, zpívá se například v písni High Heaven, a třeba příběh o svatém Josefu tu zase korunuje refrén „Hallelujah in the grave.“

Zvukem a výrazem je půlhodinová kolekce více než konzistentní, zároveň ale v každé ze sedmi skladeb najdeme i jedinečné instrumentální či hlasové finesy. Nezbývá tedy, než toto vyvážené spojení hlubokého pochopení starých afroamerických hudebních tradic a odvázané zvukové i myšlenkové extáze vřele doporučit k poslechu (digitálně z Bandcampu labelu Polí5 nebo ze vkusně vyvedené gramofonové desky) a číhat, až The Spermbankers ohlásí i nějaké ze svých nepříliš častých vystoupení.

The Spermbankers: Death Takes Us All
Polí5 (www.poli5.cz)


laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí