- Inzerce -

The Vampires: Nightjar

Australský jazzový kvartet The Vampires umí do svého projevu promítnout surfově zasněné nálady i letitý obdiv k věhlasným improvizujícím krajanům The Necks, což vedlo až k tomu, že se na nahrávání jejich nejnovějšího alba Nightjar klávesista The Necks, Chris Abrahams, výrazně podílel.

The Vampires již po osmnáct let vede autorská dvojice dvou původních spolubydlících surfařů a hudebníků, saxofonisty a klarinetisty Jeremyho Rose a trumpetisty Nicka Garbetta. Na bicí s nimi hraje od počátku Alex Masso, pozici basisty nyní obsadil Noel Mason. Mezinárodní věhlas si získalo například jejich album s beninským kytaristou Lionelem Louekem (2019, zde), ani s členy The Necks se při spolupráci tentokrát nepotkali poprvé. Garbett se podílel s Tonym Buckem na soundtracku k filmu The Glider (2019) a Rose působí též v triu Vazesh společně i s Lloydem Svantonem.

V hudbě The Vampires se promítají inspirace například Masadou Johna Zorna či Art Ensemble of Chicago. Pohodové groovy vycházející často vedle jazzové a jazzrockové tradice i z reggae a dubu vytvářejí příjemný prostor, v němž se mohou oba hráči na dechové nástroje vyřádit v uvolněné komunikaci. Hostující Chris Abrahams vzdušným klavírním partem otevře hned úvodní skladbu Game Changers a výsledek zní, jako kdyby s nimi hrál odjakživa. Při letmém poslechu může album působit jako běžný straight ahead jazz s častými ohlasy reggae, ovšem precizní a nápaditá souhra dechů a klávesových nástrojů od klavíru přes Rhodes piano, až po varhany a syntezátory a jemná práce s efekty vytváří zároveň pozoruhodně decentní i vtahující psychedelický ponor. A není třeba se obávat, že by z této až davisovsky přísně koordinované společné jízdy hudebníci vybočili k nějakým sólovým exhibicím. V tom tkví úspěch jejich metody.

Album si udržuje velmi kompaktní vyznění, až v něm skoro není důležité rozlišovat jednotlivé kompozice. Formálně jej sice tvoří deset samostatných kusů nejčastěji o délkách okolo pěti až sedmi minut, i směrem k posluchači nakažlivé kolektivní hráčské soustředění z nich však vytváří spíše spojitou suitu, jakýsi permanentní hudební tok, v němž každý nový tón potvrzuje jedinečnou společnou hypnotickou flow kapely, kterou bychom chtěli poslouchat jen stále dál a dál. Posuďte sami.

The Vampires: Nightjar
Earshift Music (https://www.earshift.com)

 


Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby