- Inzerce -

Thomas Heberer´s Clarino: Cookbook

Thomas Heberer´s Clarino: Cookbook

Red Toucan Records (www3.sympatico.ca/cactus.red)

 

Někdy vás osloví hned první deska, na které se potkáte s dosud (pro vás) neznámým muzikantem, ta setrvá ve vašem po(d)vědomí, a chcete se s ním tudíž setkávat i v budoucnu. V případě trumpetisty a skladatele Thomase Heberera bylo pro mne takovou výzvou jeho album The Heroic Millepede z roku 1988 a nebylo divu, že jsem ho pak zbystřeněji vnímal na kompaktech, na kterých hrál a v jejichž záhlavích byl uveden třeba Berlin Contemporary Jazz Orchestra nebo Instant Composers Pool Orchestra, Misha Mengelberg, Frank Schulte nebo Alexander von Schlippenbach.

Nyní přišel Heberer s nápaditým triem Clarino, tedy s klarinetistou a basklarinetistou Joachimem Badenhorstem a s kontrabasistou Pascalem Niggenkemperem, a s CD příznačně nazvaným Cookbook. Příznačně proto, že jde skutečně o jakousi promyšleně koncipovanou „kuchařku“, podle jejíchž „receptů“, výtvarně ztvárněných notací, trio hraje, respektive improvizuje. A že tato metoda může být úspěšná, toho dokladem je právě Cookbook, dvanáct kompozic, nahraných v květnu 2011 v Brooklynu.

Hned počátek mi připadá jako trojstěžňové hloubání, prodlévání, mísení, ale také jako odlévání teprve nalézané formy, z níž prosakuje obhlížení světa. Hudebníci (pro)následují jeden druhého, ale nikoli kvapně, jde spíše o vzývavé zamyšlení, o rozšafně přidávanou posloupnost, ve které si trubka (i čtvrttónová) vede svou a ostatní na ni spěšně navážou, někdy se zadýchaným přitakáním, jindy se zavinutým chrutím, ještě jindy s brunátnou vehemencí, bortící se následně do zámlky či váhavého sumírování. Zvukové prolézačky vyústí v deformované či rozčepýřené (ne)libozvuky, nástroje se osamostatňují, chvíli převládne basová rozhuda, pak pletánky trubky a klarinetu, nástroje hejblují, hoblují, fučí a frčí, vplynou do vyběračné souhry, znovu si ověřují své kontakty, zabarikádují se za roubení svých přístupů k jednotlivým skladbám, než se zavinou do celkového odevzdání.

Myslím, že Hebererovi se podařilo, co si předsevzal: vytvořit hudbu, která má ve vínku víc nežli sumu dosavadních zkušeností zúčastněných hráčů.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.