- Inzerce -

Thomas Heberer´s Clarino: Cookbook

Thomas Heberer´s Clarino: Cookbook

Red Toucan Records (www3.sympatico.ca/cactus.red)

 

Někdy vás osloví hned první deska, na které se potkáte s dosud (pro vás) neznámým muzikantem, ta setrvá ve vašem po(d)vědomí, a chcete se s ním tudíž setkávat i v budoucnu. V případě trumpetisty a skladatele Thomase Heberera bylo pro mne takovou výzvou jeho album The Heroic Millepede z roku 1988 a nebylo divu, že jsem ho pak zbystřeněji vnímal na kompaktech, na kterých hrál a v jejichž záhlavích byl uveden třeba Berlin Contemporary Jazz Orchestra nebo Instant Composers Pool Orchestra, Misha Mengelberg, Frank Schulte nebo Alexander von Schlippenbach.

Nyní přišel Heberer s nápaditým triem Clarino, tedy s klarinetistou a basklarinetistou Joachimem Badenhorstem a s kontrabasistou Pascalem Niggenkemperem, a s CD příznačně nazvaným Cookbook. Příznačně proto, že jde skutečně o jakousi promyšleně koncipovanou „kuchařku“, podle jejíchž „receptů“, výtvarně ztvárněných notací, trio hraje, respektive improvizuje. A že tato metoda může být úspěšná, toho dokladem je právě Cookbook, dvanáct kompozic, nahraných v květnu 2011 v Brooklynu.

Hned počátek mi připadá jako trojstěžňové hloubání, prodlévání, mísení, ale také jako odlévání teprve nalézané formy, z níž prosakuje obhlížení světa. Hudebníci (pro)následují jeden druhého, ale nikoli kvapně, jde spíše o vzývavé zamyšlení, o rozšafně přidávanou posloupnost, ve které si trubka (i čtvrttónová) vede svou a ostatní na ni spěšně navážou, někdy se zadýchaným přitakáním, jindy se zavinutým chrutím, ještě jindy s brunátnou vehemencí, bortící se následně do zámlky či váhavého sumírování. Zvukové prolézačky vyústí v deformované či rozčepýřené (ne)libozvuky, nástroje se osamostatňují, chvíli převládne basová rozhuda, pak pletánky trubky a klarinetu, nástroje hejblují, hoblují, fučí a frčí, vplynou do vyběračné souhry, znovu si ověřují své kontakty, zabarikádují se za roubení svých přístupů k jednotlivým skladbám, než se zavinou do celkového odevzdání.

Myslím, že Hebererovi se podařilo, co si předsevzal: vytvořit hudbu, která má ve vínku víc nežli sumu dosavadních zkušeností zúčastněných hráčů.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!