- Inzerce -

Thorsten Soltau: Grun wie Milch / Preslav Literary School: Alamut

Thorsten Soltau: Grun wie Milch / Preslav Literary School: Alamut

Corvo Records (www.corvorecords.de)

 

Třetí počin berlínského vinylového vydavatelství Corvo Records představuje dvě monolitická díla autorů, kteří vytvářejí své práce – každý po svém – na bázi zvukových koláží.

Thorsten Soltau pracuje metodou plunderphonics, kterou v roce 1985 definoval John Oswald, vnáší však do ní svěží vítr. Vyžívá se ve zvuku praskání až jakéhosi přeskakování klasických desek, odkazuje se na tradici konkrétní hudby a jeho mix je místy repetitivní a přesto dokáže až do konce přinášet další a další překvapivé „vypůjčené“ motivy.  Je to svým způsobem řízené dada, které nepracuje a priori s prvkem náhody (ostatně jeho opus vznikal s přestávkou v průběhu dvou let), zároveň je tu přítomen vliv anarchistických postupů avantgardy počátku minulého století. Ono drásání v sobě nese i určitou melodičnost, ke které je ovšem potřeba se postupně prokousat, na což je stopáž necelých osmnácti minut zcela ideální.

Pod projektem Preslav Literary School je podepsán v současnosti v Berlíně usazený původem Brit Adam Thomas, jenž má široký umělecký záběr a působí i jako producent, kurátor a spisovatel. Jeho dvacetiminutová skladba má mnohem uhlazenější a pompéznější atmosféru a v druhé části se po šumové pauze láme do jakéhosi patetického grand finále, které postupně přechází ve vytrácející se codu. Oproti Soltauovi nepracuje jako turntablista, ale využívá svého bohatého páskového archívu, který gejšlí elektronikou.

Nedílnou součástí LP jsou grafické práce výtvarníka Armina Kehrera, které tento picture disc v čistě plastovém obalu povznášejí do další dimenze a současně kongeniálně doplňují charakter obou kompozic. Na straně A je to abstraktní koláž znázorňující střepovitý svět s ostřejšími úhly, na straně B pak inkoustová kresba, která připomíná sice možná bezvýchodný ale organizovaný labyrint. Bez tohoto ústrojného „doplňku“ by byl celkový dojem poloviční. Takhle je to artefakt, který hovoří o nekonečné fragmentárnosti tohoto světa se vším všudy.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!