- Inzerce -

Tim Hecker: Virgins

Tim Hecker: Virgins

Kranky (www.kranky.net)

 

Vancouverský rodák Tim Hecker bývá řazen k ambientu a jeho dřívější nahrávky, třeba An Imaginary Country (2009), splňovaly navzdory originálnímu přístupu schémata s tímto žánrem spojená. S aktuální nahrávkou se ovšem definitivně posunul do oblasti hudby mnohem komplikovanější, která rozhodně nemá ambice splývat s prostředím a „vyplňovat trapná ticha při konverzaci“, jak si představoval ideový předchůdce ambientu Erik Satie.

Zatímco většina tvůrců ambientu si vystačí s postupným rozvíjením jedné myšlenky nebo zvukové plochy, u Heckera se věci dějí ve vrstvách. Bylo to slyšet i ve dva roky staré nahrávce Ravedeath 1972, na Virgins se ale dostává mnohem dál. Nespokojí se s vrstvením zvuků, ale sochá z nich promyšlené a dramaticky vystavěné formy. Může být ambient dramatický? Nebo tomu raději ambient už nebudeme říkat?

K natáčení desky pozval Hecker několik studiových hráčů, s jejich příspěvky ovšem naložil jako pravý studiový diktátor, jenž všechny party důkladně promořil a posmýkal signálními cestami procesorů. Navzdory tomu je na nahrávce cítit stopa dřeva a kovu akustických nástrojů, i když hranice mezi akustickým a elektronickým je rozostřená – což výsledku dodává na poutavosti. Důležitou roli hraje klavír, občas slyšíme i zvuky podobné východoevropskému cimbálu, což ovšem může být rovněž klavír, jen podrobený preparacím. Hudebními tóny se proplétají hluky reálného světa, ale sestříhané opět tak, že je těžké říci, co bylo jejich původním zdrojem.

Ve Virginal I se do klavírních smyček vmísí pulsující frkání basklarinetu, které zní jako citace skladby Music for 18 Musicians od Stevea Reicha. Může se zdát přehnané považovat jednu rytmizovanou notu za citaci, ale Hecker s ní pracuje opravdu stejně jako Reich – do jemně cinkavých melodií náhle basklarinet napumpuje temnou a hybnou energii. Reichovský minimalismus vzor 1976 měl určitě na Heckera vliv (stejně jako na spoustu hudebníků na ambientně-elektronické scéně), kromě zmíněné podobnosti s konkrétním místem se to zdají dokazovat často využívané smyčky. Ta tam je ale jejich pravidelnost a přehlednost, někdy se neopakují přesně, ale v jemných permutacích, jindy jsou rozlaďovány, jako když kolísá rychlost u magnetofonu.

Nálada desky se dá zjednodušeně popsat jako melancholická, ale ve skutečnosti je velice pestrá a nabízí jak chvilky jednoduché, harmonické krásy, tak zvukové konflikty. Asi nejdivočejší místa nabízí skladba Live Room, kde klavírní (nebo snad cimbálový) motivek a majestátní syntetické akordy protrhává chroptění za živa rozervávaného reproduktoru a arytmické údery bicích, postupně zase překrývané dlouhými tóny klarinetů. V Amps, Drugs, Harmonium je hnacím motorem proměna akordů. Mix fléten a syntezátorů tu dopředu žene neurotická basová linka, která jako by se snažila zrychlovat a tlačit ostatní hlasy dopředu.

Proti zahuštěným stěnám zvuků se občas vyloupne redukcionistický kontrast, třeba v podobě skladby Stigmata II znějící bezmála dvě minuty jako vysílání morseovky nad opuštěným mořem, které pak signál pohltí. Black Refraction stojí na prostinkých klavírních rozkladech, ty ovšem narušuje zvuk pedálu, který se postupně osamostatní a začne udávat nepravidelný rytmický puls a hudbu stále důrazněji rozsekává na kousky. 

Toto je hudba, která nepřipouští poslech na půl ucha, hudba, která se nespokojí s řazením a vrstvením zajímavých a originálních zvuků. Timu Heckerovi se podařilo definitivně rozkopnout žánrovou ohrádku a vykročit do krajů, které se hůře popisují, ale jsou o to zajímavější.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.