- Inzerce -

Tobias Meier: Interesting

Devatenáctý počin švýcarského labelu Wide Ears Records, zaměřeného primárně na vinyly, je pro tuhle značku skutečně signifikantní, neb je při jeho poslechu potřeba mít uši opravdu otevřené.

První stranu maxisinglu tvoří cca desetiminutová suita Nine Microscopic Thoughts, na níž skladatele, saxofonistu a tvůrce a zaznamenavatele nejrůznějších zvuků Tobiase Meiera doprovázejí violista Franz Loriot, violoncellista Silvan Jeger a basista Dominique Girod. Na těchto miniaturách pracoval autor zhruba rok a vyřádil se především na jejich nahrávání na nejrůznějších místech a prací s mikrofony, které se skutečně dostávají do mikroskopických struktur jednotlivých nástrojů a zároveň přijímají i jen zdánlivě podružné sonické podněty, které jsou ovšem zamýšleny jako nedílná součást díla. Vzhledem k celkové délce je trochu obtížné si všechny ty detaily vychutnat, protože se vlastně charaktery různých částí poměrně liší a než se stačíte rozposlouchat, tak už jste de facto o krok dál. Zdá se, že by jednotlivé motivy klidně vystačily na opus magnum v podobě jakési devítivěté experimentální symfonie, ale to by už bylo o něčem úplně jiném. Takže tahle jakoby redukovaná a přitom nesmírně bohatá podoba je vlastně adekvátní, ale svým způsobem nesnadně uchopitelné i po opakovaném poslechu, protože máte pořád pocit, že vám proklouzává mezi kladívkem, kovadlinkou a třmínkem.

B-strana je věnována „další mikroskopické myšlence“ tentokrát v trvání necelých devíti minut, kde si protagonista vystačí sám se saxofonem, hbitým prstokladem, dýcháním a mikrofony. Svůj nástroj tentokrát využívá spíše v perkusivní rovině, i když určité tónozvraty tu také nechybějí. Tady je to již čitelné a jasně si stačíte uvědomit, že tam nehraje žádný doprovodný bubínek.

Zdálo by se, že je to celé taková hříčka, ale je tam cítit i záměr i patřičnou preciznost.

Tobias Meier: Interesting

Wide Ear Records (www.wideearrecords.ch)


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.