- Inzerce -

Tomáš Liška: Bercheros Odyssey

Podle textu na stránkách vydavatele se album Tomáše Lišky nachází „na pomezí jazzu, minimalismu a vážné hudby“, což je trochu zavádějící. Ne snad, že by se těchto oblastí nedotýkalo, ovšem jazz je zde držen na velmi krátkém vodítku a asociaci s minimalismem lze připustit jen s dosti přimhouřeným okem. V první řadě jde – podle poslechu – o hudbu promyšleně prokomponovanou, velice ukázněnou a melodickou. Česko-německý soubor Pente se obejde bez bicích i harmonických nástrojů a v obsazení housle (Fabiana Striffler), violoncello (Šimon Marek), klarinet a basklarinet (Markus Ehrlich), tenor saxofon (Natalie Hausmann) a kontrabas (Tomáš Liška) dohromady vytváří lahodný, zasněný zvuk, jenž omotává posluchače melodiemi. V nich lze hledat spojnice s moravskou lidovou hudbou, skrze ni pak najít linku k Leoši Janáčkovi, od něj k Philipu Glassovi a dál třeba k některým nadžánrovým položkám značky ECM. Emoce jsou disciplinovaně kroceny a jen na pár místech se zdá, že se muzikanti improvizačně uvolnili – kontrabas se třeba lehce rozvášní na konci třetí a začátku čtvrté věty. Díky této uměřenosti se na celé desce elegantně spojují bublavé doprovodné linky s rozmáchlými lyrickými tahy, do nichž jen tu a tam vpadnou údernější rytmy a hlasitější vzmachy. Zajímavě se zde pracuje s unisony, v nichž se témbry nástrojů míchají jako vodové barvy.

Tomáš Liška se pohybuje v různých žánrech od bluegrassu přes jazz po latinskoamerické rytmy. Paleta inspirací, které při tom již vstřebal, na této desce není znatelná na první poslech. Naopak, šest částí imaginární Bercherovy odysey přechází plynule jedna v druhou bez větších kontrastů a teprve opakovaný poslech odhalí, odkud mohou vycházet její jednotlivé odstíny. Taková jednolitost by mohla být v jiném případě nudná, ovšem díky soustředěnosti a Liškovým nápaditým melodiím je v tomto případě nadmíru příjemné zůstat pár desítek minut naložen v jedné stabilní hudební atmosféře. A ještě dvě věci, které se o desce dočteme, na ní nejsou příliš slyšet: Výchozím inspiračním materiálem je jazzový standard z 30. let, Cherokee Raye Noblea, ale příbuznost prozradilo jen opakované srovnávání Liškovy hudby s vesele swingujícím originálem. Je tam, ale je důkladně přetavený. A konečně, skladba vznikla původně jako školní práce během autorova studia v Berlíně, ačkoliv rozhodně nepůsobí dojmem“školního úkolu“.

 

Tomáš Liška: Bercheros Odyssey

Animal Music (www.animalmusic.cz)


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.