- Inzerce -

Tomáš Procházka: Digital monster

Elektrická kytara je kultický předmět, malý osobní totem, osobní sonická zbraň i chytře ergonomicky tvarovaný hudební nástroj.

Dokonce i nástroje, které vlastně nemají s kytarou vlastně nic společného, si někdy přisvojují její tvar a tím pádem i část charizmatu původního nástroje.

Toto je příklad nástroje nazvaného Misa digital guitar nebo Kitara, který se navenek tváří jako kytara, tedy alespoň tvarem. O kytaru se nicméně opravdu nejedná. Jde o spojení MIDI ovladače a syntezátoru, umístěném v nástroji ve tvaru.kytary bez hlavy.  Ovládání je zčásti podobné obsluze běžné kytary. Na krku nástroje je dvacet čtyři pražců,  na každém poli je šest tlačítek, která suplují stlačení struny v aktuální pozici. Levá kytaristova ruka tak vykonává poměrně povědomý pohyb. Pravá ruka hráče na Misa digital ovládá multifunkční osmipalcový touch-screen, který se nachází v místě kde obvykle bývají na elektrické kytaře snímače, nebo na akustické kytaře rezonanční otvor. Dotykový displej funguje jako expression ovladač a zároveň slouží k ovládání zabudovaných efektů. Kitara má MIDI out, takže lze použít jako interface k ovládání syntezátorů/samplerů pro kytaristy neznalé hry na klávesy.







Nástroj mi poněkud připomněl český produkt Guitariano, propagovaný svého času samotným Ivanem Mládkem. Ovládání levé ruky je stejné, chybí dotykový displej, který suplují mnohočetná tlačítka a přepínače na těle nástroje.

Tento nástroj je také patrně určen poněkud tradičnějším zájemcům než Kitara. Z tohoto důvodu je také nástroj vybaven zvukovou sadou General Midi, na rozdíl od futuristických zvuků Misa digital guitar. Nicméně nástroj je poměrně důmyslný a nabízí možnost připojení dalších periferií, jako až tří druhů ovládacích pedálů umožňujících ovládat hlasitost, pitchbend a modulaci. Zde videoukázka, bohužel bez Ivana Mládka:





faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.