- Inzerce -

Tomáš Procházka: Jeskynní varhany

Tak tenhle nástroj je prý ze všech nástrojů ten největší. The Great Stalacpipe Organ se rozprostírá na ploše 1,5 hektaru a pokud budeme považovat i okolní skalní masiv za jeho rezonátor, největší bude zcela určitě. “Jeskynní varhany” vynalezl (a během zhruba tří let vybudoval) v Luray Caverns ve Virginii, USA v roce 1954 LeIand W. Sprinkle. Akustické kvality jeskynního systému v Luray byly známy již dříve a místní průvodci bavili turisty vyťukáváním dobových šlágrů do krápníku v jeskyni již od začátku minulého století. Jak možná již tušíte, nejedná se vlastně o žádné varhany. Ty může jen připomínat čtyřmanuálový hrací stůl, který ovšem nerozvádí vzduch do píšťal vyvrtaných ve skalním masivu, nýbrž spíná soustavu relé ovládajících gumová kladívka ťukající do jednotlivých stalaktiků o celkovém počtu 37. Great Stalacpipe Organ je vlastně litofon, využívající různých ladění různě dlouhých stalaktitů. Great Stalacpipe Organ rozezní celou jeskyni (zhruba 26 hektarů) bez potřeby zvuk dále snímat a zesilovat.

V roce 2011 nahrálo švédsko-finské duo Pepé Deluxe v Lurayských jeskyních skladbu “In the Cave” , která jako část esoterické pop opery vyšla na albu “Queen of the Wave” letos v lednu.

Pokud je libo něco tradičnějšího, na pultech stánku se suvenýry v Luray Caverns lze pořídit CD Monte Maxwella s hudbou Ludwiga van Beethovena a dalších klasiků, zde například Měsíční sonáta. Monte Maxwell ovšem zvuk krasových útvarů nasamploval a šálivé melodie do kláves vyťukával až doma v teple. Skandinávská dvojice naproti tomu kvůli své nahrávce zorganizovala opravu jeskynních varhan zpět do plně hratelného stavu. Styďte se, Maxvelle!





Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!