- Inzerce -

Tomáš Procházka: Jeskynní varhany

Tak tenhle nástroj je prý ze všech nástrojů ten největší. The Great Stalacpipe Organ se rozprostírá na ploše 1,5 hektaru a pokud budeme považovat i okolní skalní masiv za jeho rezonátor, největší bude zcela určitě. “Jeskynní varhany” vynalezl (a během zhruba tří let vybudoval) v Luray Caverns ve Virginii, USA v roce 1954 LeIand W. Sprinkle. Akustické kvality jeskynního systému v Luray byly známy již dříve a místní průvodci bavili turisty vyťukáváním dobových šlágrů do krápníku v jeskyni již od začátku minulého století. Jak možná již tušíte, nejedná se vlastně o žádné varhany. Ty může jen připomínat čtyřmanuálový hrací stůl, který ovšem nerozvádí vzduch do píšťal vyvrtaných ve skalním masivu, nýbrž spíná soustavu relé ovládajících gumová kladívka ťukající do jednotlivých stalaktiků o celkovém počtu 37. Great Stalacpipe Organ je vlastně litofon, využívající různých ladění různě dlouhých stalaktitů. Great Stalacpipe Organ rozezní celou jeskyni (zhruba 26 hektarů) bez potřeby zvuk dále snímat a zesilovat.

V roce 2011 nahrálo švédsko-finské duo Pepé Deluxe v Lurayských jeskyních skladbu „In the Cave“ , která jako část esoterické pop opery vyšla na albu „Queen of the Wave“ letos v lednu.

Pokud je libo něco tradičnějšího, na pultech stánku se suvenýry v Luray Caverns lze pořídit CD Monte Maxwella s hudbou Ludwiga van Beethovena a dalších klasiků, zde například Měsíční sonáta. Monte Maxwell ovšem zvuk krasových útvarů nasamploval a šálivé melodie do kláves vyťukával až doma v teple. Skandinávská dvojice naproti tomu kvůli své nahrávce zorganizovala opravu jeskynních varhan zpět do plně hratelného stavu. Styďte se, Maxvelle!





Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.