- Inzerce -

Tomáš Procházka: Klakson troubí!

“Klakson troubí!”, hlásí v nesmrtelné scéně z oblíbeného filmu Vrchní, prchni Zdeňku Svěrákovi jeho filmové děti. Tato scéna nabyla téměř až kultovního charakteru a zmíněná věta nabyla statutu “hlášky”. Lze ji tedy zaslechnout opakovaně, rozmarně pronášenou při sebemenší příležitosti.

Skutečný zvuk klaksonu ale neslýcháme tak často, v našich zemích se užívá řídce, má charakter výhružný a dost možná jeho užití přímo předchází významné gesto se vztyčeným prostředníkem. V jiných zemích, například střední a jižní Ameriky, se ovšem klakson užívá daleko kreativněji a řekl bych s větším gustem. Je to přece jen základní akustický projev motorového vozidla, když pominu bručení motoru, či  například typický zvuk výfuku motocyklů Harley Davidson. (Výše zmíněná firma se mimochodem pokoušela v roce 1994 získat ochrannou známku na typický zvuk výfuku Harleyů, nicméně po četných námitkách ze strany svých konkurentů od těchto snah nakonec upustila.)

Byl to ovšem zvuk klaksonu, který zaujal Wendy Mae Chambers, americkou skladatelku, když v roce 1983 vynalezla a sestrojila své klaksonové varhany (Car Horn Organ).

Varhany se skládájí z pětadvaceti klaksonů vozidel různých typů (General Motors, Fiat, Datsun, Volkswagen, Cadillac), které byly postupně sesbírány na vrakovištích a pouze houkačka Cadillac s perfektním C byla zakoupena zbrusu nová. Nástroj samotný sestává ze soustavy klaksonů připevněných na kostrukci po obou stranách manuálu a z jednoduché klávesnice napájející jednotlivé klaksony pomocí nabíječky autobaterií. Nevelký rozsah nástroje ho předurčuje k interpretaci jednodušších písní, šlágrů nebo koled, což Wendy Mae Chambers dokazuje nedávno vydaným CD “A Car Horn Organ Christmas”. Zmíněné album může být důstojnou kulisou k  vánočnímu večírku každého lepšího auto-moto klubu.

Největším hitem paní Chambersové však nadále zůstává její skvělá interpretace hitu New York, New York proslaveného Frankem Sinatrou, který samozřejmě nahrál už kdekdo, ale nervozně pobekávájící Car Horn Organ teprve dodává písni tu správnou naléhavost.

Video s touto skladbou bohužel není k mání a tak se spokojte alespoň s  klaksony paní Chambersové vytroubenou hymnou Spojených Států Amerických.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.