- Inzerce -

Tomáš Procházka: Überorgan

Überorgan je monstrozní biomorfní struktura zabírající několik místností o celkové délce zhruba sto metrů. Jak název sám napovídá, má být jakýmsi zbytnělým příbuzným varhan, a snad u jeho zrodu stála i ambice o zhotovení největšího hudebního nástroje na světě. To by se také téměř povedlo, nebýt inženýra Thaddeuse Cahilla, který již v roce 1897 sestrojil první prototyp Telharmonia neboli Dynamofonu. Jeden z pozdějších modelů Mark III vážil celých 200 tun. Telharmonium bylo velké a hmotné, nebylo však příliš hlasité – jeho zvukový výstup končil telefonními sluchátky. Überorgan naproti tomu je sice nástroj rozměrný, ovšem poměrně vzdušný, neb je tvořen převážně soustavou jakýchsi nafouklých měchuřin a vzduchových rukávců, hlasitý je ovšem dost. Jeho hlas je však v porovnání s jeho předky nedospělý, spíš než ušlechtile hladké tony varhan mečí ve výstavních sálech Überorgan hlasem obrovských dud.

Autorem tohoto  kolosálního nástroje je americký sochař Tim Hawkinson, který jej zhotovil z poměrně levných a dostupných materiálů – drátěného pletiva a průsvitné plastické folie. A pokud nástroj samotný poněkud připomíná trávící aparát, jeho mozkem je poněkud staromódně vyhlížející matrix sestávající z nekonečných pruhů papíru posouvajících se po soustavě válců, pokrytých černými značkami. Papír prochází zařízením, ve kterém světlocitlivý obvod zapíná přívod vzduchu do jednotlivých ramen hudebního hlavonožce.

Zvuk nástroje připomene tu lodní sirénu, tu fagot nevalné kvality a samozřejmě již zmíněné dudy. Lze vytušit že Überorgan sám sebe nebere tak vážně, jak by snad název nasvědčoval. Krásou hlasu snad za svými příbuznými pokulhává, v mohutnosti a košatosti však nemá soupeře. Überorgan je nástroj, který je zároveň i architekturou.





Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.