- Inzerce -

Tor Lundvall: A Dark Place; Tor Lundvall presents Witness Marks: The Works of John B. McLemore

Američan Tor Lundvall už více než dvacet let poctivě rozděluje svou kreativní energii mezi výtvarné a umění a tvorbu jemné povětšinou instrumentální elektronické muziky. Jako hudebník má na svém kontě už více než desítku alb, spolupráce s Tony Walkefordem (Sol Invictus), Access To Araska nebo Tropic Of Cancer. V minulých letech Tor vyprazdňoval šuplíky s nevydanými nahrávkami (5CD kompilace Nature Laughs As Time Slips By) a znovu zpřístupňoval své nahrávky z přelomu milénia na svém Bandcamp profilu. Letos, kdy oslaví své padesátiny, více žije přítomností. Důkazem budiž nové album nazvané A Dark Place. To je po dlouhých letech prvním důkazem toho, že Lundvall není pouze schopným skladatelem, ale i slušným zpěvákem. „Do těch osmi písní je zabalena spousta bolestí, strachu a smutku. Myslím, že větší porce, než je u mne obvyklé. Nejvíce se do nápady obtiskla ztráta otce (dlouholetého šéfa hned několika významných gramofonových značek od 70. let až téměř do své smrti – pozn. autora), který zemřel před přemi roky,“ popisuje autor pozadí vzniku nahrávek v promo materiálech.

Tor vždy tvořil soustředěné skladby, které jemně pulsovaly v čase a prostoru a navozovaly soustředěnou atmosféru. Podobně je tomu i s nejnovější kolekcí, která nabízí posluchači asi nejvíce vrstevnatou potravu k poslechu. Elektronický základ písniček je postaven na statických klávesových plochách jemně kolorovaných akustickými nástroji a samply. Zpěv je nenápadnou součástí, která maximálně podporuje náladu kompozic. Lundvallovo album není čistě ambientní, na druhou stranu svou celkovou náladou, od rozvážných temp, melodií i velmi osobních textů, k ambientu přirozeně inklinuje. Podobně jako album Pygmalion od shoegazových hvězd Slowdive, které může Lundvallova novinka připomenout. A Dark Place napsal autor v noci pozorováním stínů okolních budov. V podobném rozpoložení se také nejlépe konzumuje. Sluchátka díky mnohovrstevnatosti aranží jsou výhodou. Pokud vám konvenuje starší autorova tvorba, budete určitě spokojeni.

Druhé čerstvé album, na kterém se skví jméno Tora Lundvalla, nabízí výrazně odlišný muzikantský zážitek. Příběh totiž začíná už v roce 2012, kdy se na autora obrátil neznámý fanoušek s tím, že remixoval vybraný autorům materiál do nových kompozic. Své výtvory s Lundvallovým svolením umístil na svůj YouTube profil. Neznámý John B. byl s Torem v delším korespondenčním spojení, kdy se k muzikantovi dostaly i Johnovy vlastní kompozice a informace o problémech s depresivními stavy i pečováním o nemocnou starou matku. Když Tor po letech kontroloval, zda tracky jsou stále na YouTube k přehrání, zjistil v komentářích pod videi hned několik zásadních informací. Za prvé, John v roce 2015 spáchal sebevraždu. A za druhé, tento plachý milovník hudby Tora Lundvalla je „hvězdou“ jednoho z nejpopulárnějších rozhlasových podcastů všech dob – S-Town. O samotném podcastu si přečtěte třeba tady, my se dnes ale věnujeme Johnově hudbě. Právě tyto okolnosti donutili Tora, aby zkompletoval Johnovy remixy i jeho vlastní skladby a nechal je vydat na labelu Dais records ve stejnou dobu, jako svou vlastní desku A Dark Place.

Album obsahuje celkem pět kompozic. Začneme s asi nejkonkrétnější koláží Torovy dříve vydané muziky v pozvolna gradující, více než čtvrthodinové koláži Clock Chimes In The Mist. Dočkáme se typické minimalistické elektroniky, středních temp i klavíru povlávajícího ve vzduch v duchu Briana Ena. Druhá koláž Lundvallovy hudby má výrazně hlukovější charakter. Jako bychom se přemístili do blízkosti mezinárodního letiště a zároveň pozorovali pomalu plující mraky na letní obloze. Zde už se poměrně vzdalujeme od Torova hřiště. Navíc naše cesta nekončí, ba naopak. Přecházíme k Johnově vlastní tvorbě, která má výrazně akustické, field music parametry. Zde už je nutnost poslouchat skladby v tiché místnosti nebo na kvalitních sluchátkách. Třetí i čtvrtá skladba totiž manipuluje pouze s tichými nahrávkami nočních luk, případně lesů. Přiznaná náklonost k rukopisu Francisca Lópeze je evidentní. Poslední, dvacetiminutový track His Darker Paintings je pak postaven na minimalistickém hraní vysušenými plody chřestnatce z Johnovy zahrádky doplněnými o další zvuky rodného domu (skřípání dveří a dřevěné podlahy apod.). Dohromady se všemi informacemi, které o autorovi známe, podává album zajímavé svědectví o jedinci na okraji společnosti, který zoufale hledal pokoj ve svém srdci. Hudba mu v tomto boji evidentně hodně pomáhala.

Tor Lundvall: A Dark Place

Tor Lundvall presents Witness Marks: The Works of John B. McLemore

Dais Records (www.daisrecords.com)


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.