Na podzim v Praze hudbymilovný člověk neví, kam dřív. Pořádají a hrají snad všichni, kdo mají ruce, což znamená, že kdo má uši, aby si uběhal nohy. Následující trojice anoncí a tiskových zpráv nechť poslouží jako omocník při rozhodování. Nabízí křty několika nosičů, japonského noisera i amerického virtuóza na kazeťáky, další díl Wakushoppu a přehršel dalších jmen.
NOISE ZONE III – K4, Celetná 20, Praha 1 – 15.10.2011 19 hodin; pořádá Nova Alternativa + Arkham productions
NOISE ZONE je otevřený projekt mapující hlukovou scénu, jehož cílem je představení různých způsobů i výsledků práce se zvukovým materiálem. Na třetí pokračování projektu NOISE ZONE přijal pozvání Hiroshi Hasegawa, performer z Japonska vystupující pod názvem ASTRO, dále se zúčastní BIRDS BUILD NESTS UNDERGROUND, INSTINCT PRIMAL a OPENING PERFORMANCE ORCHESTRA, jako organizátoři se spolupodílí ARKHAM PRODUCTIONS a NOVA ALTERNATIVA.
ASTRO je název sólového projektu Hiroši Hasegawy, který začínal s improvizacemi založenými na hlasu a bicích nástrojích. V roce 1990 byla založena formace C.C.C.C., jež se ve složení Majuko Hino, Ryjuči Nagakubo, Fumijo Kosakaj a Hiroši Hasegawa stala legendou japonské hlukové scény. Po celou dobu své existence náleželi C.C.C.C. spolu s Incapacitants, Merzbow, Hijokaidan a Masonnou k nejradikálnější odnoži noise music (tzv. japanoise). Od roku 1993 pokračoval Hasegawa v sólové tvorbě pod názvem ASTRO, která je na rozdíl od tvorby C.C.C.C. mnohem klidnější a rozmanitější. Mísí se v ní řada stylů od experimentální elektronické hudby až po psychedelicky zabarvenou noise music. K různorodosti Astrovy tvorby nepochybně přispívá, že velmi často aktivně vystupuje, spolupracuje a nahrává s jinými umělci, např. Nave, Bad Sector, Cornucopia, Suzuki Junzo, Richard Ramirez, Family Battle Snake, Jazkamer, Hair Stylistics, Torturing Nurse, Masonna a další. V letech 1995 až 2005 Hiroshi Hasegawa spolupracoval s Damianem Romerem. Výsledkem této spolupráce byla tři společná alba a jejím vrcholem účast v roce 2006 pod názvem Astromero na festivalu No Fun Fest v New Yorku. Kromě vystoupení v Praze při své návštěvě v Evropě vystoupí Astro v Berlíně a ve Vídni a absolvuje turné ve Velké Británii. Na konci října se pak Astro představí na festivalu elektronické hudby Jazkamer v norském Bergenu.
BIRDS BUILD NESTS UNDERGROUND nás na hudební scéně doprovází od roku 2003. Spolupráce turntablistů Petra Ference, který je kromě svých hudebních aktivit znám jako neúnavný organizátor a publicista, a Michala Brunclíka s experimentálním filmařem Martinem Ježkem se postupně rozrostla do rozmanitých podob, čítajících řadu kooperací s českými i zahraničními umělci (My Cat Is An Alien, RUiNU, Aranos, John Eckhardt, Poo…). Instrumentář Birds Build Nests Underground zahrnuje nejen gramofony, nýbrž dnes často již zapomenuté a nepoužívané nástroje a média, např. casia, walkmany, minidisky a pro vizuální projekci celuloidové filmy ve formátu 8, 16 i 35mm. Kromě zvukových experimentů s vinyly a své specifické “hudby pod hudbou” se BBNU v poslední době věnují rozvíjení tvůrčí myšlenky výroby vlastních “DIY” desek a nespoléhání na nalezené zdroje. Subtilnější hudební podoby rozvíjí Petr Ferenc jako sólový hráč spolu s audiovizuálním performerem Martinem Janíčkem, ostřejší zvukové experimenty pak s Tomášem Procházkou pod hlavičkou Radio Royal, vlastními protagonisty charakterizovaného jako easy listening noise. V současné době rozvíjí program postavený na hře na preparované gramofony bez desek a efektů, využívající kontaktního snímání rozmanitých objektů rotujících na talířích gramofonů. Michal Brunclík mimo BBNU spolupracuje s protagonisty improvizační scény kolem prostoru Školská 28, Martin Ježek, člen sdružení experimentálních filmových tvůrců Argentum Vivum, zase v nedávné době rozjel audiovizuální improvizační duo s Martinem Klapperem a zahájil spolupráci s divadelní skupinou Handa Gote.
INSTINCT PRIMAL je nový český hudební projekt, za nímž stojí Jan K. Za necelé dva roky své existence vystupoval na koncertech spolu s Deutsch Nepal, Schloss Tegal, u nichž hostoval na albu “The Myth Of Meat”, a hlukovými konceptualisty Opening Performance Orchestra. Ve své tvorbě se Instinct Primal dává inspirovat post-industriální a dark-ambientní scénou a rozvíjí svůj vlastní svět jemných i hlukových sítí, vycházejících z originálních field recordings. Kromě autorských koncertních aktivit příležitostně vystupuje jako DJ Fia5co, pravidelně jej lze slyšet jako moderátora pořadu Electronic Tuesday na Rádiu 1. V minulosti se spolupodílel na organizování festivalu elektronické a industriální hudby s názvem DarkLiveFest a v současnosti působí jako promotér Nové Alternativy, jež za necelé tři roky existence uspořádala čtyři pokračování stejnojmenného festivalu.
OPENING PERFORMANCE ORCHESTRA je sedmičlenná formace veřejně působící od roku 2006. Při svých vystoupeních prezentují dlouhé minimalistické skladby, tvořící masivní hlukovou stěnu. Součástí konceptuálního tvůrčího procesu je abstraktní videoprojekce. Výstižným krédem pro tvorbu Opening Performance Orchestra, která myšlenkově navazuje na japonskou noise music, je “žádné melodie – žádné rytmy – žádné harmonie”. Pro svoje pražské vystoupení v klubu K4 chystají Opening Performance Orchestra skladbu nazvanou “Sounds Of The City”, přičemž výchozím materiálem pro tuto skladbu jsou zvukové záznamy nahrané v různých, náhodným způsobem určených lokalitách v Praze, které jsou následně upraveny v duchu fraction music.
NONHORSE – Final, Příběnická 8, Praha 3 – 16.10.2011 20 hodin; pořádá KlaNGundKRaCH + Letmo
V neděli 16. října vychází kazeta Nonhorse: Heliocentric Worlds. Trojnásobná releaseparty proběhne v pražském Finalu za účasti dvou domácích projektů Rouilleux (tentokrát s kapelou) a Radio Royal, které také letos vydaly výjimečné desky: “Zugzwang” a “RRCD01”.
Průkopník kazetového djingu Nonhorse, jehož živá vystoupení představují organický pohyb zvukovou masou magnetofonových pásků, během večera uvede nový tape-release Heliocentric Worlds. K hromadě kazet, které se v průběhu Nonhorseova vystoupení volně přeskupují okolo hudebníka jako prvky chaotické galaxie, tak přibude jedno z centrálních těles. Na první pohled se může zdát, že Nonhorseův hudební svět – jehož je sám demiurgem – je důsledně sebestředný a žádné slunce z něho nesvítí. Titul nové nahrávky nás vyvádí z omylu: fragmenty hyperaktivního tvůrčího ega se zde vydávají na melancholickou dráhu plnou srážek. Ego ulpívá na odvíjejícím se pásku, jehož kolísavá stopa sice představuje odevzdanost neřízenému oběhu, zároveň však spolu s tíhou hučení svědčí o pevném gravitačním bodu. Zvuková koláž nové Nonhorseovy nahrávky má své slunce, které – jakkoli je jeho teplota nejasná – představuje centrum jediného, dokonale přetaveného zvuku, na jehož okraji jako malé planetky dočasně bloudí světy drolícího se, podivně jemného individua. „Chci, aby se mé ego vzdalo dojmu, že má v daném okamžiku kontrolovat svět, a chci, aby má práce svědčila o prosté skutečnosti momentů, které mnou fyzicky procházejí.“ Kazeta Heliocentric Worlds o stopáži 46 minut vychází v limitované, ručně sprejované edici. Nonhorse ji na svém webu nabízí k poslechu a stažení.
WAKUSHOPPU – Cafe v lese, Krymská 12, Praha 10 – 19.10.2011 20 hodin ; pořádá Handa Gote
George Cremaschi (USA/CZ) – double bass, electronics; Petr Vrba (CZ) – trumpet, clarinet, objects; Ava Mendoza (USA) – guitar
vstup zdarma