- Inzerce -

Tu v dome: Protichodné chute

Slnko Records (www.slnkorecords.sk)

Bratislavská kapela Tu v dome existuje již od samého počátku roku 1991 a do své na folku založené tvorby v průběhu času absorbovala i rap a řadu dalších prvků včetně undergroundového přístupu, kde se netlačí na pilu a všechno se děje a plyne tak nějak samozřejmě. Její zbrusu nová podoba za účasti ženských posil však vykrystalizovala až v posledních dvou letech do formy, která by se dala označit jako avantgardní retro s kořeny ve středověku, rockabilly i postromantismu.

Jejich nejnovější album Protichodné chute výrazně obohatil citlivě sugestivní ale nevtíravý projev zpěvačky Ali Kobzové, která hraje i na housle, což se skvěle snoubí s violoncellovými party Bronky Schragge. Zakladatelé a autoři hudby – kytarista, klávesista a zpěvák Lacko Ďurko, potažmo (leckdy elektrický) bendžista a zpěvák Martin Šútovec pokračují ve své poetice, kterou ovšem na nové kolekci vycizelovali k dokonalosti, aniž by se snažili o nějakou lacinou podbízivost nebo bombastické nápady. Precizní a opět nikoliv zbytečně efektní aranžmá, kde mají svou neoddělitelnou úlohu rozmanité bicí Ozo Guttlera, občas koření až s podivem nosně a ústrojně hosté – DJ Hlavolam se svým delikátním scratchingem v titulní písni a Erik Horák s ponornými hlukovými plochami v závěrečném songu Život v zajatí rácia. Třešinkou je i snový teremin v Uspávanke, který obsluhuje Martin Šútovec, jehož bendžo je pro kapelu sice charakteristické, ale rozhodně nemá zbytečně dominantní roli a zcela trefně ho ve své recenzi označuje Michaela Kučová (s níž se ovšem neshodneme v názoru na hlavní zpěvačku) jako neironické a nehipsterské. To přesně vypovídá o tom, že si soubor nevypomáhá nějakými berličkami v podobě trendovosti či prvoplánové parodie.

Za zmínku rozhodně stojí texty, kde vedle zhudebněných básní Emily Dickinson, Charlese Baudelaira i Jaroslava Seiferta naprosto obstojí procítěné i hravé verše Bronky a Lacka. K originálům nepřistupují muzikanti otrocky a kupříkladu Seifertova báseň Chci vzbudit mrtvou by mohla přímočaře vybízet k elegické notě a ono to funguje vlastně mnohem lépe v podobě dunajovského bigbítu. Dokopy je to celé nekonvenční směs veselého tance s espritem morbidity a nadlehčeného civilistního filozofování s nádechem jemného humoru.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.