- Inzerce -

Ty taky hraješ v té Franzově sračce?

Kytaristům se často nepoštěstí zahrát si s filharmonií, a tak když mi kamarád řekl, že Vladimír Franz shání kytaristu pro premiérové uvedení své symfonické básně Morava, se zvědavostí jsem nabídku přijal. Not tam prý bude jenom pár, žádné velké čtení, spíše barva a výraz. To mi udělalo radost, žádný velký „čtenář“ totiž nejsem. Na zkoušku Brněnské filharmonie v Besedním domě jsem z Prahy vyrazil už v šest, abych si stihnul připravit nádobíčko na pořádnou hlukovou stěnu. ‬

‪„Ty hraješ taky v té Franzově sračce?“ Zarazil mě poměrně jednotný pohled hudebníků na uvedení nového díla. Že by ji už někde slyšeli, vždyť je to první zkouška? To co následovalo pak, mělo ovšem parametry absurdního dramatu. Před začátkem zkoušky se zvedl jeden z hudebníků, zřejmě předák nebo odborář a začalo se hlasovat. Jestli je prý pětistovka, asi za zkoušku navíc, dost a jestli se ta symfonie vůbec má hrát nebo jestli na to kašlou. Nevěřil jsem svým očím a uším. Tak jestli to teď odpískají, zase si všechno sbalím a hurá zpátky na D1. Měl jsem štěstí, asi dvě třetiny filharmoniků hlasovaly pro. ‬

Zkoušky proběhly bez větších problémů, i když do poslední chvíle chyběly noty pro bicí nebo některé další nástroje a symfonická báseň nakonec sklidila svůj první potlesk na hudebním festivalu ve Znojmě. Cestou domů jsem v autě přemýšlel o tom, čeho jsem se to vlastně zúčastnil. Ano, muzikanti měli určitě v něčem pravdu, skladba to byla těžká, noty byly na poslední chvíli, určitě s tím měli práci navíc a ten skladatel je navíc taky nějakej divnej. ‬

Ale stejně se nemůžu zbavit dojmu, že to prostě nějak není v pořádku. Hudebníci, kteří rozhodují o tom, zda se nějaké dílo bude uvádět či nikoli a dopředu k němu přistupují s nechutí, přece nemůžou být ve své práci šťastní. Nebo myslí jen na to, až, třeba v polovině skladby, položí svůj nástroj, protože teď má být přece pauza?‬


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.