- Inzerce -

Ty taky hraješ v té Franzově sračce?

Kytaristům se často nepoštěstí zahrát si s filharmonií, a tak když mi kamarád řekl, že Vladimír Franz shání kytaristu pro premiérové uvedení své symfonické básně Morava, se zvědavostí jsem nabídku přijal. Not tam prý bude jenom pár, žádné velké čtení, spíše barva a výraz. To mi udělalo radost, žádný velký „čtenář“ totiž nejsem. Na zkoušku Brněnské filharmonie v Besedním domě jsem z Prahy vyrazil už v šest, abych si stihnul připravit nádobíčko na pořádnou hlukovou stěnu. ‬

‪„Ty hraješ taky v té Franzově sračce?“ Zarazil mě poměrně jednotný pohled hudebníků na uvedení nového díla. Že by ji už někde slyšeli, vždyť je to první zkouška? To co následovalo pak, mělo ovšem parametry absurdního dramatu. Před začátkem zkoušky se zvedl jeden z hudebníků, zřejmě předák nebo odborář a začalo se hlasovat. Jestli je prý pětistovka, asi za zkoušku navíc, dost a jestli se ta symfonie vůbec má hrát nebo jestli na to kašlou. Nevěřil jsem svým očím a uším. Tak jestli to teď odpískají, zase si všechno sbalím a hurá zpátky na D1. Měl jsem štěstí, asi dvě třetiny filharmoniků hlasovaly pro. ‬

Zkoušky proběhly bez větších problémů, i když do poslední chvíle chyběly noty pro bicí nebo některé další nástroje a symfonická báseň nakonec sklidila svůj první potlesk na hudebním festivalu ve Znojmě. Cestou domů jsem v autě přemýšlel o tom, čeho jsem se to vlastně zúčastnil. Ano, muzikanti měli určitě v něčem pravdu, skladba to byla těžká, noty byly na poslední chvíli, určitě s tím měli práci navíc a ten skladatel je navíc taky nějakej divnej. ‬

Ale stejně se nemůžu zbavit dojmu, že to prostě nějak není v pořádku. Hudebníci, kteří rozhodují o tom, zda se nějaké dílo bude uvádět či nikoli a dopředu k němu přistupují s nechutí, přece nemůžou být ve své práci šťastní. Nebo myslí jen na to, až, třeba v polovině skladby, položí svůj nástroj, protože teď má být přece pauza?‬


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.