- Inzerce -

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

V pražském prostoru Hybernská se tento týden uskuteční další, již třetí díl cyklu Sustain: Hudba a udržitelnost. Jeho cílem je mapování vztahů mezi současnou hudební kulturou a problémy souvisejícími s životním prostředím a jeho udržitelností.

Hlavní hvězdou bude americká skupina Sungazer, jejíž jádro tvoří dvojice Adam Neely a Shawn Crowder. Jejich převážně instrumentální tvorba čerpá z jazzu i elektroniky a kreativně si hraje s extrémně komplikovanými rytmy, bleskovými proměnami poloh a zvukové palety. Dvojice rovněž komentuje nejrůznější témata hudebního provozu. Adam Neely s důkladností jazzového šprta vysvětluje, jak dosáhnout toho, aby vaše hudba zněla opile, nebo rozbírá nedávná opatření čečenské vlády ohledně přípustného tempa hudby. V souvislosti s umělou inteligencí coby stále častější součástí našich životů je zajímavý jeho rozbor možností a limitů této technologie pokud jde o často zmiňované nebezpečí nahrazení lidských tvůrců generativními algoritmy. Video zahrnuje zajímavé hudebně-antropologické exkurze i citace z Iannise Xenakise.  Sungazer zahrají v Hybernské dvakrát, 24. a 25. října, druhý den odpoledne nabídnou také masterclass.

Před pátečním koncertem Sungazer vystoupí domácí formace nazvaná Hudma, nový projekt čtenářům HIS Voice dobře známého skladatele a instrumentalisty Iana Mikysky. S ním spojili síly Jakub Švejnar, Martin Debřička, Miloš Kunc, Milan Jakeš a Luan Gonçalves, aby vytvořili „globální taneční hudbu, která je otevřená interakci a improvizaci a vkladu jednotlivých členů. Na rytmickém základu čerpajícím mimo jiné z marockého chaabi, detroitského hip-hopu či západoafrických polyrytmů prozkoumává pro naše uši nezvyklé mikrotonální harmonie a melodie pětinotónového ladění, včetně zapojení mikrotonální elektrické kytary i klávesového nástroje Lumatone.“

Další možnost vzdělání nabídne Ondřej Hrách, původní profesí překladatel, ale zároveň hudebník a propagátor témat souvisejících s umělou inteligencí. Ten bude během workshopu 24. října demonstrovat aktuální možnosti AI hudebních generátorů, ale zároveň diskutovat o stinných stránkách jejich provozu právě z pohledu udržitelnosti. Během akce bude prostor pro vlastní tvorbu návštěvníků, bude tedy vhodné přinést si vlastní notebook a sluchátka.

Celý program najdete zde.


Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.