- Inzerce -

Urs Leimgruber / Andreas Willers: Pale White Shout

Švýcarský saxofonista Urs Leimgruber (ročník 1952) a německý kytarista Andreas Willers (ročník 1957) sice již delší dobu navzájem znali svou tvorbu, ale poprvé se sešli ke společnému hraní až 5. června 2014 na Künstlerwerkstatt v Pfaffenhofenu an der Ilm, inspirativnímu místu zasvěcenému tvůrčím dílnám.

Záznam jejich vystoupení začíná jakoby zašifrovaným kódem, z něhož se při prvním vstupu teprve pozvolna líhnou jednotlivé tóny. V druhé Entrance začíná Willers vystrkovat růžky a dává tušit svou dravost, ale i třetí vstup je ještě do jisté míry vzájemným oťukáváním, i když od počátku je tu jasná vzájemná jednoznačná souvztažnost. Prvním vrcholem je Entrance IV – jakýsi space rituál, v němž Urs předvádí zacyklené řetězce a Andreas vedle táhlých náladotvorných tónů posléze předvádí na svůj nástroj zvuky podobné zvonům. Místy to má nádech hodně avantgardního progrocku, dosti vzdáleného „klasické“ jazzově laděné svobodné improvizaci. V etudovité drobnůstce Entrance V zní převážně klapky saxofonu coby perkusivního nástroje a kytara je hodně rozvolněná. Symbiotické souznění prvním pěti částí přejde v šesté Entrance k formě dialogu. První část trilogie Face To Face je improbluesovaní s tklivým saxofonem a s lamentativním kytarovým podkresem, který se ve finále opět vzedme do drásavější polohy. Prostřední Face To Face pak připomíná meditaci narušovanou občasnými jehličkovitými saxofonovými ataky. Finální Face To Face začíná jako slušný nářezový rockec, ale postupně se bouření zeslabuje a přechází do sonické nirvány. Zcela závěrečné Face Out je pak povícero abstraktní codou.

Urs s Andreasem tu vlastně splňují baileoyskou vizi čisté improvizace bez minulosti. Pouštějí se do ní však s vnitřní rozvahou, nikoliv bázlivě či příliš opatrně, ale nechávají věci začasté plynout vedle sebe a ono to jaksi zázračně koresponduje.

Urs Leimgruber / Andreas Willers: Pale White Shout

Jazzwerkstatt (https://www.jazzwerkstatt.eu)

 

 


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.