- Inzerce -

V Berlíně začíná Transmediale – svátek digitální kultury

K začátku února v německé metropoli patří už neodmyslitelně festival umění a digitální kultury Transmediale. Existuje od roku 1988 a dává příležitost k multioborovému setkávání umělců z celého světa. Letošním heslem přehlídky je RESPONSE:ABILITY – neboli zodpovědnost jednotlivce celku kultury v éře digitálních technologií. Jedním z hlavních témat je odkaz teoretika médií Marshalla McLuhana, jehož sté narození si letos připomínáme. Intenzivní čtyřdenní program naplní workshopy, projekce, přednášky, performance, panelové diskuze a také předávání výročních cen v oblasti digitální kultury.

Minimálně stejnou pozornost jako Transmediale vzbuzuje paralelní doprovodný program DISK/CTM neboli club transmediale, který do berlínských klubů přiváží nejzajímavější výhonky současné experimentální klubové hudby. Dvanáctý ročník „festivalu dobrodružné hudby a spřízněných umění“ zahájila v pondělí americká legenda Morton Subotnick, který patří ke klíčovým pionýrům elektronické hudby. Jeho desky jako Silver Apples of the Moon nebo The Wild Bull jsou všeobecně považovány za předchůdce elektronické klubové hudby.

Subotnickovi „potomci“ se na club transmediale představí v hojném počtu. Na první pohled převažují aktuální projekty, které rozvíjí odkaz dubstepové subkultury – ve čtvrtek se ve Festsaal Kreuzberg představí temný ambient Raime, DJ Hype Williams nebo producenti PariahDorian Concept z Rakouska. V pátek je do klubu Berghain přichystána noc londýnského labelu Hyperdub v čele s jeho šéfem Kode9 a projekty Darkstar, Scratch DVA, Ikonika, Terror Danjah nebo King Midas Sound (aktuální počin Kevina Martina známého také jako The Bug nebo Techno Animal – na obrázku). Nejnovější výhonky londýnského klubového undergroundu představí také Bok BokGirl Unit z agilního labelu Night Slugs.

Za pozornost určitě stojí i vystoupení představitelů současného dub techna usazených v Berlíne – kanadského Scotta Montietha vystupujícího jako Deadebeat a Roberta Henkeho alias Monolake. Na večeru Dance Undead se potkají projekty fascinované hudbou z klasických hororů – švédští Black Fog, francouzští Zombie Zombie a finští K-X-P. V sobotu se prezentují objevy ze švédského festivalu Full Pull. V dalších sekcích pak čekají na posluchače cellistka Hildur Gudnadottir, projekt KTL, Library Tapes nebo třeba James Blackshaw. V neděli pak osmidenní festival zakončí freejazzová úderka Full Blast s Peterem Brotzmannem, Mario Plikasem, Michaelem WertmulleremMatsem Gustafssonem. Celý program je k nalezení zde.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.