- Inzerce -

Valerio Tricoli: Miseri Lares

Valerio Tricoli: Miseri Lares

PAN (https://p-a-n.org)

 

Dvojalbový opus italského zvukového umělce Valeria Tricoliho je monumentální zvukové dílo poskládané z útržků drobných zvuků, dronů, digitálních šumů i analogových kliků. Je to moderní musique concréte v tom nejlepším smyslu slova.

Tricoli pracuje se zvukovou mikro i makroskopií, drobné útržky field recordings drží pohromadě podivuhodné sonické lepidlo, celá deska zní jakýmsi ušlechtile starým zvukem, jako dobře zakouřená dýmka. Klíčovou roli v tom jistě hraje jeden z Tricoliho hlavních nástrojů – páskový magnetofon Revox. Miseri Lares není analogovou ušlechtilostí jen navoněná, zvuk z magnetického pásu je přímo jejím základem. Cvakání Revoxu je na mnoha místech přiznané a zpomalování pásu při jeho vypnutí je jedním z charakteristických zvuků alba. Některé její pasáže napěchované konkrétními zvuky ve zvláštních souvislostech zní jako zvuková stopa k nějakému divnému filmu – Tricoliho hudba mi místa připomněla film Berberian Sound Studio, který je poctou všem umělcům Foley art. Britský ruchový umělec tu vyrábí soundtrack k italskému giallo hororu, ze kterého po celou dobu filmu nezahlédneme ani jediné okénko. Také Tricoli vrší své zvuky a ruchy jeden na druhý, co chvíli je nechá sežvýkat svým Revoxem, nebo je prožene digitálními špinidly. Digitální barvy jsou v celém mixu velice jemné a projevují se nejvíce v jakémsi cvrlikání a drobném šustění procházejícím napříč celým albem. Obecně je potřeba zmínit, že na této nahrávce se oba světy spojilly v jeden nerozborný celek s luxusním zvukem. Jediná výtka by snad mohla týkat poněkud chybějící spodní části spektra, basy se na albu Miseri Lares neplýtvá. Při práci s field recordings je to ale celkem pochopitelné.

Kromě bohatého pletiva ruchů pracuje Tricoli rovněž s hlasem. Do svých kompozic vplétá vrstvy mluveného slova v několika jazycích, většinou své rodné italštině a angličtině. Texty pak jsou úryvky z Danta, ale také H.P. Lovecrafta a samotného Tricoliho. Mluvené slovo je  stěží dešifrovatelné, vytváří další vrstvu umně splétaných zvuků a stává se jakýmsi somnambulním monologem vedeným uprostřed temného zvukového vesmíru. Slyšíme tu prozpěvování v neidentifikovatelných prostorách, zpola překryté vrstvou drobných ruchů i lovecraftovské blekotání z ponurých sonických sklepení.

Miseri Lares je album-labyrint. Z kterékoliv strany do něj vstoupíte, vždy vás povede jinou cestou a ukáže vám jiná zákoutí, při předešlém poslechu neviděná. Podmanivá deska!

Ukázka například zde: https://soundcloud.com/pan_recs/valerio-tricoli-le-qoheleth


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.