- Inzerce -

Verneri Pohjola & Mika Kallio: Animal Image

Finský trumpetista Verneri Pohjola patří k těm hudebníkům, kteří jsou neposední a neustále vystupují z jazzových vod, pokud jim připadají příliš stojaté. Pro skandinávskou scénu je toto v podstatě charakteristické, což dokazují další jména (a shodou okolností také trumpetistů) jako Nils Petter Molvaer, Arve Henriksen, Mathias Eick, Anders Bergcrantz či Palle Mikkelborg (každý samozřejmě po svém). Pohjolu sleduji od prvního alba Aurora (2009), přes nahrávky s jeho akustickým kvartetem – to ještě na mnichovském labelu Act Music – až po loňský titul Pekka, kde skládá hold svému otci, legendě finského progresivního rocku; to již pro britské vydavatelství Edition Records, kam přešel před čtyřmi lety. Jeho letošní album je opět jiné – tentokrát ovlivněné ambientem a elektronickou hudbou vůbec; jde o soundtrack k poetickému dokumentárnímu filmu Animal Image, a spolu s ním se na něm podílel již jen bubeník a perkusista Mika Kallio. Navýsost sensitivní hráč, který spolupracoval snad se všemi finskými jazzmany a interprety soudobé vážné hudby, ale také s osobnostmi světové scény, jakými jsou Tomasz Stańko, Wadada Leo Smith, Michael Formanek, Peter Bernstein, Marc Ducret, John Zorn a další…

Film natočil finský vizuální umělec a fotograf Perttu Saksa, který na něm pracoval čtyři roky. Zobrazuje básnickými filmovými obrazy vztah mezi člověkem a zvířetem, jeho proměny a zároveň i víru v jednotu a společnou sílu všeho živého na naší planetě. Improvizovaná hudba Pohjoly a Kallia na ploše třiatřiceti minut a šesti tracků nejen načrtává, ale velmi hluboce i vzletně vykresluje vizuální ideu díla. Je potěšitelné, že se dvojice protagonistů nespoléhá pouze na elektronické kouzlení, a tudíž se úspěšně vyhnula pouhé (byť efektní) zvukové mlze, která je posléze vydávána za hudbu meditativní. Ambientní plocha není jen pouhým podkresem a už vůbec ne zvukomalebnou poduškou, na níž by mohly poklidně spočinout posluchačovy uši. Proměnlivá dynamika elektronické složky, jíž má na starosti Pohjola, je občas zneklidňována elektroakusticky metamorfovanými zvuky zvířat. Na této zvukové platformě vrší Pohjola svoje zneklidňující chorusy a Kallio polyrytmická bujení a modlitby gongů. V úvodní skladbě Where Do You Feel at Home vychutnáte kontrast trumpetových dronů a perkusivních hrátek, v následující Outside Pohjola proměňuje trubku v paletu nepřeberných barev a výrazu; dokonce evokuje lodní sirénu či slapuje nebo nástroj bezostyšně špiní, aby ho v závěru nechal doslova vybuchnout. V další vrstvě vrásní elektronika současně s rozkvětem gongů. Nechybí ani ozvěny šamanství (Man) a ve finále alba dochází na mistrnou fúzi ambientu, musique concréte, minimalismu a emotivně jazzové trubky (Animal Image).

A pak je tu dvojice skladeb, jež vznikly bez zásahu elektroniky, pouze v nefalšovaně akustickém dialogu. Lyričtější podoba (Foxplay), i ta neklidná, vypjatější, dokonce free-jazzová (Goshawk´s Dream), evokují legendární dueta Billa Dixona s Tonym Oxleyem. Takto dvojice často vystupuje v klubech a jiných komorních prostorách již deset let, a jen si mohu povzdechnout, proč je k nám ještě nikdo nepozval…

 

Verneri Pohjola & Mika Kallio: Animal Image

Edition Records (https://editionrecords.com)


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.