- Inzerce -

Videa na víkend – bendžo

Nejtypičtější nástroj country dupáren v jiné hudbě. A varování od kapitána Spocka.

„Hráč na banjo tráví polovinu času laděním a tu druhou hraním falešně.“ Vtipů o tomto strunném nástroji lze najít skoro stejné množství jako těch o viole, navíc jsou často totožné. Je pravda, že jeho charakteristický zvuk je průrazný a snadno identifikovatelný. Navíc má na sobě – asi víc než jiné nástroje – zátěž asociací, která vám naskočí, jakmile ho uslyšíte. Širáky, kostkované košile, stodola, kobyla… Pojďme to trochu napravit a poslechněme si trochu banja v méně obvyklých kontextech.

Průkopníkem pašování banja do jiných žánrů je Béla Fleck. Ten zabrušuje do jazzu, ale také do klasiky, o čemž svědčí tento kousek z roku 1988.

https://www.youtube.com/watch?v=EHElBftCkSQ&ab_channel=foxfireman188

A jedno poměrně čerstvé dílo. Koncert pro banjo a orchestr nazvané podle jezera na Floridě měl premiéru před rokem, skladatel Jonathan Godfrey se zároveň ujal role sólisty.

Paul Elwood je dalším z autorů tahajících banjo do jiné společnosti, tentokrát do té elektronické.

Banjista Woody Sullender a elektroakustické dronování.

George Crumb banjo zapojil do ansámblu při zhudebnění textů Federica Garcíi Lorcy.

V oblasti volné improvizace dělá nástroji dobré jméno Paul Metzger.

V tomto záznamu sice banjo brnkne jen pár not, ale zato se tu objevuje v milé kombinaci se saxofonem a ondiolinou, jednou z předchůdkyň syntezátoru.

A ještě jedna hezká kombinace: banjo, elektronika a žonglování.

Banjo je oblíbeným nástrojem divokého pěvce Eugena Chadbourna.

Banjo nesmí chybět ani v hip hopu.

Billy, nehraj na to bendžo, zpíval Leonard Nimoy, neboli Spock ze série Star Trek.

A na závěrečné zklidnění Bach na opravdu velké banjo.


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.