Louskáček na uši, banjo, gameboy, ambientní Bach i psychologické výzkumy. Videa na víkend opět pátrají po novinkách napříč hudebními zálivy.
Po nadčasovém řemesle mistrů zvonařů se tento víkend opět necháme strhnout pomíjivým časem a podíváme se, jaká hudba se v poslední době vyloupla do světa, ať již koncertně, instalačně, či na nahrávce. A začneme aktualitou, jež je zároveň pozvánkou. Trio Catch vystoupí na festivalu Contempuls, mimo jiné s novinkou Jakuba Rataje psanou přímo na festivalovou objednávku. A ta se následně ocitne i v jejich koncertním programu nazvaném Ohrknacker, což bychom mohli přeložit jak louskáček na uši. Tady je prozatím nejnovější kousek v této sérii, obsesivně kompulzivní hudba od Ricarda Eizirika.
V polovině listopadu zahrála v brněnském prostoru zvaném Bastl klubovna velšská multiinstrumentalistka Gwenifer Raymond a ukázala, co lze vymáčknout z akustické kytary nebo banja.
Převiňme čas zpátky do září. Tehdy v norském Bergenu vystoupil audiovizuální projekt Loud Matter, v němž se dohromady motají bicí, hrací konzole gameboy a živě vytvářené vizuály. Za nimi stojí holandská výtvarnice Marieke Verbiesen.
A něco z nových nahrávek. Pauline Kim Harris, kterou tady známe jako stálou účastnici Ostravských dnů nové hudby a interpretku aktuálních kompozic, se nyní představuje i jako skladatelka. Na albu Heroine společně s elektronikou Spencera Topela předělala dva kusy staré hudby do víceméně ambientního kabátu. Tady je video k části Ambient Chaconne II. Původní materiál poskytl Johan Sebastian Bach z Partity číslo dvě D moll pro sólové housle napsané někdy kolem roku 1720.
A od meditativních houslových ploch k neklidným perkusím. Kanadská skladatelka Zosha Di Castri napsala skladbu how many bodies have we to pass through pro hráče na hromadu perkusí z celého světa, které jsou kolem něj rozloženy tak, že je interpret zároveň tak trochu tanečníkem.
Newyorsko-berlínský hudebník a filmař Arnold Dreyblatt se ve svých projektech léta opakovaně vrací k tématu paměti, ať už společenské nebo individuální. V tom nejnovějším, nazvaném The Resting State, se díval pod ruce psychologům zkoumajícím, jak lidé přepínají mezi vnímáním přítomného okamžiku, vzpomínáním a uvažováním o budoucnosti. Video ukazuje výsledek, jak byl vystaven letos v berlínské galerii Neuer Berliner Kunstverein.