- Inzerce -

Videa na víkend – Co nového v opeře?

Co se v poslední době událo v opeře? Vedle obehraných slavných árií je tu prostor i pro reflexi brexitu, nástup postantropocénu a homosexuální římské císaře. 

Opera je hudební anachronismus, umělecká forma, která zapomněla vymřít. Přesto i dnes přijde řadě umělců smysluplné předvádět dramatické zápletky a citová vzplanutí skrze hudbu a zpěv. Děje se to i u nás. V letošním roce například pražské Národní divadlo pokračuje v objednávání nových oper a po Ivanu Acherovi, Jiřím Kadeřábkovi a Miloši Orsonovi Štědroňovi uvede v dubnu operní novinku Tramvestie Petra Wajsara.

A jak je to v poslední době s operami ve světě? Nejprve pár krátkých upoutávek a poté něco v plné délce. Velkou událostí byla premiéra opery Fin de partie Györgye Kurtága podle hry Samuela Becketa.

V listopadu Švýcar Michael Jarrell uvedl operu Bérénice.

Kanadský zpěvák Rufus Wainwright, jinak domovem spíše v popu, uvedl minulý rok svou již druhou operu Hadrian o životě římského císaře. Kvůli nahotě a explicitním milostným scénám mládeži nepřístupno.

Opera, to jsou pro mnohé především krásné árie. A britský spolek The National Opera Studio objednal minulý rok dvanáct zbrusu nových árií.

Jedna nová korejská opera v italštině.

A opera komentuje i aktuální problémy politiky. Dominic Robertson stvořil dílo The United Kingdom of Earth: A Brexit Opera, v němž Velká Británie díky brexitu zůstane ušetřena celosvětové nukleární zkázy.

Britský skladatel Oliver Christophe Leith, lotyšský režisér Viesturs Meikšāns a německý dramaturg Kornelius Paede společně vytvořili operu s nevýmluvným názvem Unknown Unknown. Kombinace zpěvu, klasické hudby a elektroniky má podle tvůrců s jistou ironií komentovat přechod od antropocénu k postantropocénu a okamžiku, kdy naše civilizace dosáhla bodu zlomu.

 


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.