- Inzerce -

Videa na víkend – Děs a hrůza

Máme tu Vánoce, svátky radosti, koled a rozzářených dětských očiček. Pokud vám toho štěstí zdraví a pokoje svatého přijde přespříliš, nabízíme na poslední adventní víkend protilátku v podobě kompilace děsu a hrůzy, hudby inspirované horory literárními či filmovými.

A pro autora těchto řádek není většího mistra ve zkoumání temných zákoutí nad Howarda Phillipse Lovecrafta. Jeho příběhy se dočkaly řady zfilmování, ale také inspirovaly jeden muzikál. V něm se potkává lovecraftovský mýtus o prastarých bozích s klezmerovým šmrncem Šumaře na střeše.  Jen místo židovského šumaře na té střeše sedí šogot s mnoha chapadly.

I další díla H. P. Lovecrafta našla odezvu v hudbě. Norský skladatel Martin Romberg napsal v roce 2015 houslový koncert Poemata Minora inspirovaný jeho básněmi.

Hudba Ericha Zanna podle stejnojmenné povídky, jak si ji představuje ukrajinský skladatel Alexej Vojtenko…

…a Američan Raymond Wilding-White.

Zvuky jsou nezbytnou součástí navozování pocitu hrůzy. A právě prostředím tohoto studia se inspiroval film Berberian Sound Studio režiséraa Petera Stricklanda, což je vlastně horor o natáčení zvuků k hororu. (A krásnou roli v něm dostal také náš redakční spolupracovník Jozef Cseres.) Takže se dočkáte spousty vřískotů…

…a brutálně masakrované zeleniny.

Pár záběrů z natáčení zvukových efektů k původním italským hororům 70. a 80. let, mimo jiné ke klasickému snímku Suspiria.

Suspiria se letos dočkala remaku a k němu stvořil soundtrack Thom Yorke .

Srdce svírající a uši tahající smyčce napsal pro film Psycho Bernard Herrmann

John Carpenter je nejen kultovním režisérem hororů, ale také častým autorem hudby k nim. A v posledních letech dělá i hudbu bez filmů:

A koncertně

Johnem Carpenterem se inspiruje francouzský hudebník Franck Hueso, tvořící pod jméneme Carpenter Brut.

A na závěr, abych se vrátili do vánoční nálady, jednu lovercraftovskou koledu.


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.