Do dolnorakouské Kremže se pravidelně na přelomu dubna a května sjíždí fanoušci současné experimentální a elektronické hudby. Dvanáctý ročník uvítá v šesti dnech přes šest desítek hudebních projektů z širokého žánrového spektra. Vybrali jsme z každého dne jeden koncert, který by neměl ujít pozornosti návštěvníků.
Kultura popových idolů v Japonsku měla až dosud jedinou nevýhodu – průmyslem vyrobené hvězdičky stárnou a občas dokonce projevují vlastní vůli. I na tom ale na východě už zapracovali a výsledkem je Hacune Miku – virtuální pophvězda, která splní vaše poslední přání. Přinejmenším co se hudby týče. Roztomilá animovaná holčička, která ožívá s pomocí hologramu, je ve skutečnosti především software na emulaci lidského hlasu a zpěvu, který je volně k užití. Místo rozjuchaného j-popu, pro nějž byla stvořena, tak může Hacune zpívat i do experimentální hudby. Během rezidence pro festival Metal se toho chopili Laurel Halo, Darren Johnston, LaTurbo Avedon a Martin Sulzer a pro hologram vytvořili program Still Be Here, který byl k vidění i na Transmediale. Virtuální zpěvačka se spustí v pátek 29. dubna v Minoritenkirche.
První dva dny Donaufestivalu se zaměřily na lokální podoby elektronické taneční hudby – Omar Souleyman zahraje svoje syrské hypno, Maurice Louca bude propojovat egyptskou hudbu s popem a s Mbongawan Star zavítáme do futuristického Konga. Sobotní večer ale skrývá ještě jeden triumf – kuvajtskou producentku Fatimu Al Qadiri, která zvládá zpracovávat témata jako je sociální nerovnost, odcizení současného světa skrze moderní technologie či neokolonialismus a zároveň u toho dělat pozoruhodnou klubovou hudbu. Její debut Asiatisch na Hyperdub zkoumal stereotypy zobrazování asijské kultury na západě, letošní Brute zachycuje svět protkaný špionážními technologiemi. Angažovaná elektronika bude zní v sobotu od půlnoci v Stadsaalu.
V neděli budou v Kremži hrát Mogwai k filmu Atomic a Blanck Mass spustí svůj industriální hlomoz, my si ale vybíráme trochu jiný hudbení zážitek. Francouzský multiinstrumentalista Pierre Bastien začal v polovině osmdesátých let kutit z dětské stavebnice Meccano pozoruhodné hudební mašinky a objíždět s jejich „orchestrem“ svět. Pokračovatel idejí kinetických soch Jeana Tinguelyho či vlastnoručně vyráběných nástrojů Joe Jonese z Fluxu to nakonec dotáhl třeba až k desce na slavném techno labelu Rephlex (POP, 2005). Do Kremže přiváží svůj nejnovější mechanismus Silent Motors – důmyslnou soustavu kladek a ozubených kol doplněnou o kolekci nalezených zvuků. Rozezní ji v neděli odpoledne v Minoritenkirche.
První den druhého víkendu se půjde do extrémů s Wolf Eyes a Cut Hands nebo excentrickým urban folkem Babyfather. Ještě předtím ale vystoupí newyorký soubor Alarm Will Sound, který přehrává na klasické nástroje skladby elektronické hudby od Aphexe Twina či Stevea Reicha. A vůbec to nezní tak „cirkusově“, jak to na první pohled vypadá. V Kremži ale udělají trochu úkrok a pro site-specific koncert se spojí s berlínským hudebníkem Rashadem Beckerem, mistrem postprodukce a autorem desky Traditional Music of Notional Species Vol. I ohledávající možnosti elektroakustické hudby a jejího záznamu. Síly změří ve čtvrtek odpoledne v Minoritenkirche.
Velká queer vlna proběhla hiphopovou scénou před dvěma lety a žánr nenápadně proměnila. Na první velkou homorapovou hvězdu pořád čekáme, estetické prvky queer rapu už ale do mainstreamu pomalu pronikají. Jednou z nejvýraznějších postav zmíněného žánru je newyorský Le1f. Jeho debutové album Riot Boy vyšlo vloni v listopadu na XL Productions a podíleli se na něm i producenti Balam Acab, Evian Christ, Sophie či Lunice. Svůj queer swag rozbalí Le1f v pátek po půlnoci v Stadtsaalu.
Sobotní rozlučkový den Donaufestivalu bude ve znamení klubové elektronické hudby, ale ještě než začnou servírovat taneční slasti DJ Koze a Pantha Du Prince, rozbalí své ambientní zvukové peřiny kanadský elektronický hudebník Tim Hecker. Dronové tapisérie jeho slavných alb Harmony in Ultraviolet (2006) či Virgins (2013) evokují krejinu snů i hutnou mlhu, do Kremže ale přiveze akutální počin Love Streams, který znovu natáčel na Islandu. Tentokrát i s místním sborem Icelandic Choir Ensemble, skladatelem Jóhannem Jóhannssonem či producentem Benem Frostem. Album popisuje jako hledání „transcendentálního hlasu v éře auto-tune“. Tim Hecker zahraje v sobotní podvečer v Stadtsaalu.