- Inzerce -

Videa na víkend: Hluková Mysteria

Videokompilace pro tento víkend zve na akci, která domigrovala ze Slovenska do Ostravy a která tamní atmosféru rozvibruje různými podobami hluku.

Příští víkend, 13. a 14. září, proběhne v Ostravě klubový festival nazvaný Hluková Mysteria. Pod touto značkou vystupovali zprvu většinou experimentálně/noiseoví umělci sdružení pod Hlukovou sekcí, kdy těžiště akcí bylo spíše na Slovensku, ovšem poté, co taktovku převzal nepůvodní člen Martin Režný (projekt Säkkikangas), přesunula se Mysteria do Ostravy. Tam proběhl i loňský ročník, na němž se objevila i mezinárodní sestava. Letošní Hluková Mysteria jsou však dosud nejambicióznější a již i proto hodná pozornosti.

Celkově bych řekl, že Mystériím chybí nějaké velezvučné jméno soudobé evropské experimentální noiseové scény, ovšem při bližším pohledu do line-upu shledáme příjemná překvapení. Jedním z nich je slovinský dlouholetý undergroundový tvůrce Dejan Požegar, který působil v hromadě hardcoreových a punkových kapel (nejznámější asi Wreck), nicméně věnoval se i hluku a projekt Neo-Cymex je tou asi nejvelkorysejší zvukovou prací, s jakou kdy přišel. Z punku si však stále drží přístup DIY a metodu naprosté improvizace.

https://www.youtube.com/watch?v=8nkNHD-1jhE

Domácí scéna má na Hlukových Mysteriích pochopitelně výrazné zastoupení, jako pomyslný headliner se nabízí kvartet Gurun Gurun (Tarnovski-Ježek-Knoflíček-Federsel). Záplava nástrojů, hlučítek a motivů ke zvukovým dekonstrukcím je u nich vždy příjemně nezastavitelná.

Japonský umělec rezidující v Berlíně Kazehito Seki je už v domácím prostředí téměř zabydlen, obvykle projede republikou ročně několikrát. Jeho přístup k noisu je roztomile hravý a stačí vskutku málo – snímaný hlas a až nezdravá modulace úst (zkrátka velice nemocný beatbox). Občas dojde na no-input mixing či pouhé zpětné vazbení, ale osobitá performance, kdy jeho hlasové pazvuky přinášejí obavy, že se brzy vyzvrací do publika, zaranžuje vše potřebné k nevšednímu zážitku.

Ještě jednou do Slovinska – tamější scénu reprezentuje na festu více jmen, ovšem Matjaž Galičič a Nina Faric patří mezi ty nejpůvodnější a nejaktivnější.  Galičič je takový Vomir východu, když to napíšu trochu nadneseně, přitom v současné době působí v Londýně, odkud vydává DIY kazety undergroundovým hlukovým umělcům. Projekt, s nímž na Mystériích vystoupí, Gen26, reprezentuje krystalickou a neměnnou harsh noise wall v tom nejlepším slova smyslu. Zkrátka budete na půl hodinu jinde.

Nina Faric vystupuje pod jménem Kikiriki a její pojetí je podobně čiré, ovšem magické v účinné fůzi hluku a acid/psychedelie.

https://www.youtube.com/watch?v=XqoCd872gKQ

Slovenský skladatel, performer a saxofonista Miroslav Tóth vystoupí na akci hned dvakrát, nejprve v kolaboraci s noisejazzovou úderkou Massola, ale poté také sólově s programem, který nám upřesněn nebyl, tudíž se nechme překvapit a třeba vzpomeňme na jeden z jeho nedávných projektů My Live Evil, který jsme zde recenzovali.

Další jména a veškeré důležité info (akce probíhá ve třech různých místech) pak naleznete na facebookové události akce. A nezapomeňte, že tajemnostem hluku se meze nekladou!

https://www.facebook.com/events/430375967748872/


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.