Videa na víkend se vydávají do země širých pust, langošů, vína a umělců, kteří to tam nemají lehké. V minulosti, ani teď.
Maďarská hudba nabízí mnoho skvělých zákoutí, ať se díváme na tu komponovanou, tradiční, jazzovou či jinou. Zároveň to tato země svým umělcům občas dost komplikuje. Béla Bartók, který se více než kdo jiný zasloužil o poznání maďarské tradiční hudební kultury, nakonec zvolil emigraci pod tlakem tamních nacionalistických kruhů. György Ligeti utekl před komunistickým režimem. A dnes opět začíná přituhovat a opět pod praporem nacionalismu. Nejnověji dopadá Orbánovo kladívko na divadla, o čemž si můžete více přečíst třeba zde.
A na úvod dejme slovo přímo premiérovi Viktoru Orbánovi.
Zmíněný Ligeti zkusil ukázat, jak má znít správný maďarský rock. Na cembalo.
A teď k aktuálnějším proudům. Bálint Szabó stojící za projektem Gosheven si libuje v mikrotonalitě a melancholii.
A nejen Maďary žije kultura v Maďarsku. Adnan Samman ze Sýrie se usadil v Budapešti, kde vyprodukoval například tuto zasněnou poctu jedné herečce.
Nemzeti Hip-Hop znamená Národní hiphop. Co dodat? Snad, že ironicky míněný track si údajně získal popularitu mezi „vlasteneckými kruhy“, které jej braly vážně.
A znovu trochu archivního materiálu. László Vidovszky ve svém díle Autokoncert (1973) spojuje prvky hudby a výtvarné instalace.
László Hortobágyi byl fascinován indickou hudbou, jamajským dubem a vytvářením world music z fiktivních zemí.
Pod názvem OMOH se skrývá anonymní producentský a organizační tým působící na budapešťské queer scéně, který pořádá akce naplněné především technem. Název lze číst jako psaný azbukou, kdy odkazuje na ruské speciální policejní jednotky. Nebo jej můžeme číst latinkou a pozpátku.
A trochu jiný tanec, abychom aspoň trochu uctili národní hodnoty. Maďarský lidový tanec coby ilustrace řadícího algoritmu zvaného quicksort.