- Inzerce -

Videa na víkend – Mozart, čili MocUmění

Tento víkend budeme klasičtí. Vídeňsky, respektive salzbursky klasičtí. A zahraje nám k tomu ten nejklasičtější klasik, Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart, jenž ve středu oslavil úctyhodné 260. narozeniny.

Jako znělka nám poslouží In Re don Giovanni Michaela Nymana, radikální simplifikace materiálu z „Katalogové árie“, v níž sluha Leporello vypočítává milostné „zářezy“ svého pána.

A ještě jedna čistě zvuková vložka: Takto zní zvonohra v Mozartově rodném Salzburku

Bernhard Lang napsal operu I Hate Mozart k minulým Wolfiho kulatinám (recenzi najdete v HV 1/2009).

Mozarta máme zařazeného jako skladatele. Jaký byl ovšem jako improvizátor? Tuto otázku rozebírá ve své přednášce americký muzikolog Robert Levin.

A na Mozarta improvizující Uri Caine.

Byl Mozart předchůdcem Cageových náhodných operací? To ne, ale jeho „stavebnice“, v niž se pomocí hodů kostky skládají předpřipravené fragmenty do nových kombinací je pěkná společensko-hudební hříčka.

 

Že byl Wolfgang rošťák, to víme z jeho korespondence, kde nešetří skatologickými poznámkami. Z podobného ranku je i jeho krásný kánon Leck mich im Arsch, v překladu Vyliž mi…

 

A na závěr jeden Mozart český, Mozart K


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.