- Inzerce -

Videa na víkend – Newyorské menu

Jak říká Panwerich, „Když už člověk jednou je…“ No a když už je člověk jednou v New Yorku, snaží se stihnout nějakou tu hudbu. Před pár týdny jsem se tu ohlížel za muzikou, která se hrála den před tím, než spadlo Světové obchodní centrum, dnes vyzobávám pár ukázek kultury, již nabízí město tento týden.

Celebritou, o jejíž hudbě se píše všude možně, ale její hudbu můžete uslyšet, jen zřídka, je La Monte Young, snovač dlouhých tónů, vyznavač hodnot indické klasické hudby s výzorem pravého kovboje. Po letech, kdy jeho Dream House sídlil v malém manhattanském pokojíku, se mu dostalo větších prostor, kde během podzimu také probíhají živá provedení jeho skladeb, dle skladatelova názoru nevhodných pro konvenční nosiče. Tento týden místo koncertu uslyší publikum komentovaný záznam zpěvu Youngova učitele Pandit Pran Natha.

New York je plný koncertních míst, která se zhmotňují v nepravděpodobných mezerách, sklepech, obývacích pokojích. Jedním takovým obývákem je Spectrum na Lower East Side. Mladý klavírista Conor Hanick tu tento týden vytvořil hypnotickou atmosféru s provedením klavírního cyklu německého skladatele Hanse Otteho Buch der Klänge, Kniha zvuků. Zde v provedení Herberta Hencka.

Ve stejném prostoru o sobě tento týden dává vědět i česká hudba. Klavírista českého původu David Kalhous uvede premiéru skladby Jiřího Kadeřábka. Kadeřábkovu kompozici Milena provede pak v listopadu v Praze soubor Prague Modern na Mezinárodním festivalu koncertního melodramu.

A něco z méně klasických vod. V pondělí v brooklynském sklepním prostoru The Sump hrálo duo Black Spirituals z Oaklandu mix volné elektroakustické improvizace s energií „black power“. Koncert pořádal velmi agilní tým Issue Project Room, který rozsévá podobné koncertu po různých zdejších lokalitách.

Jen pár ulic od The Sump se nachází podobně komorní prostor The Transpecos, kde to v neděli rozrezonuje elektronická sestava zahrnující mimo jiné Laurel Halo.

A ještě jednou klavír, tentokrát přednáška. Marilyn Nonken bude v pondělí hrát koncert zahrnující mimo jiné spektrálního Francouze Huguese Duourta. Zde Nonken vysvětluje svůj vztah ke spektrální hudbě.


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.