Dnes jedno opožděné výročí. V listopadu uplynulo půlstoletí od smrti Jacka Foleyho, muže, jehož příjmení dalo jméno celé filmové profesi. Foley artists, česky “ruchaři”, jsou ti báječní muži a ženy, kteří se starají o to, aby zvuky dveří, kopyt, deště a dalších jevů na filmovém plátně zněly lépe, než jak je dokáže zachytit technika v plenéru.
V HIS Voice se často zabýváme terénními nahrávkami, tedy disciplínou snažící se o co nejkvalitnější zvukový snímek plenéru. Foley artists na to jdou opačně a zvukům světa pomáhají na svět v podmínkách nahrávacího studia.
Inspirací třeba pro možné podvaratné uchvácení dispilíny field recording z pohodlí domácího studia je na internatu habaděj.
Jack Foley (1891-1967), který jedinečnou metodu tvorby ruchů v reálném čase při postprodukci filmu vymyslel, se podílel třeba na Kubrickově Spartakovi, muzikálu Loď komediantů či válečné komedii Operace Spodnička. V článku na webu Film Sound se dočteme, že při jedné takové živé session dokázal to, na co by dnešní zvukař potřeoval dvacet stop a jedinou holí napodobit chůzi více lidí. Dle vlastního odhadu tento filmový podnikatel a humorista ve studiu napochodoval na 5000 mil.
PS: A na závěr odjinud – jeden podomácku spáchaný generátor hudby a zvuku třeba k hororům.