- Inzerce -

Videa na víkend – pocty

Hudební pocta je svébytný obor. Jeden skladatel chce dát najevo svůj vztah k jinému, odkázat k němu jako ke zdroji inspirace, někdy možná trochu zironizovat. Hledat spojnici mezi poctěným a poctou je někdy snadné, jindy méně. Tak se na pár takových podívejme.

Ukrajinský skladatel Valentin Silvestrov věnoval skladbu jistému J. S. B.

Rakušan Georg Friedrich Haas složil rozladěnou poklonu minimalistovi Reichovi.

György Kurtág složil celou sérii poct svým (nejen) skladatelským kolegům. V klavírním cyklu Játékok (Hry) je poctěn Sotckhausen, Ligeti, Janáček a další.

A do třetice klavírní kousek. Skladba Iannise Xenakise inspirovaná Mauricem Ravelem.

Něco s žánrovým přesahem: Orchestrální pocta jazzové klavíristce, harfenici a skladatelce Alici Coltrane.

Poklony netřeba vysekávat jen zasloužilým, případně zvěčnělým mistrům. Filmař Nam June Paik stvořil hlučnou poctu Johnu Cageovi v padesátých letech, kdy dotyčný svou kariéru vlastně teprve rozjížděl.


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.